*مجید نامداری
توسعه پایدار یعنی اینکه قادر باشیم نیازهای امروزمان را را بدون لطمه زدن به تامین نیازهای نسل آینده و سازگار با منافع نسل آینده برآورده ساخت. بخش کشاورزی با مصرف منابع طبیعی و منابع پایه، غذای مورد نیاز انسانها را تولید میکند. تولید در بخش کشاورزی باید تولیدی پایدار بوده و ضمن تامین امنیت غذایی نسل حاضر، امنیت غذایی آیندگان را نیز به خطر نیاندازد. بررسی وضعیت کشاورزی در کشورهای در حال توسعه موید این موضوع است که نبود شناخت کافی از امکانات، نهادهها و عوامل تولید و پایین بودن بهرهوری نهادههای مصرفی در کشاورزی، مباحث توسعه کشاورزی، خودکفایی و امنیت غذایی را در این گونه کشورها دچار اختلال کرده است.
ستون فقرات هر انقلاب کشاورزی دسترسی کشاورزان به نهادههای کشاورزی مدرن است. این نهادههای کشاورزی طیف وسیعی از بذرها، کودها و مواد شیمیایی تا ماشین آلات، آبیاری و دانش را شامل می شود. طبق تحقیقات، استفاده مناسب از نهادهها، تا 40 درصد هم توانایی افزایش عملکرد محصولات کشاورزی را داشته است.
بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ایران در بین 7 کشور برتر تولید 22 محصول مهم کشاورزی قرار دارد. همچنین بخش کشاورزی ایران 10 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که سهم بخش کشاورزی ایالت متحده آمریکا در GDP کمتر از یک درصد می باشد.
یکی از راههای افزایش کارایی مصرف نهاده های کشاورزی، شناخت نهادههای مناسب و کارا می باشد. برگزاری نمایشگاههایی که این نهادهها را به تولیدکنندگان کشاورزی و متخصصان این حوزه معرفی کند، میتواند در معرفی و شناسایی این نهاده ها موثر واقع گردد. به خاطر اهمیت همین موضوع است که در بسیاری از کشورها، نمایشگاههای کشاورزی، به خصوص نمایشگاههای نهادههای کشاورزی، یک رویداد کلیدی در تقویم آنها به حساب میآید.
نمایشگاههای کشاورزی از سالیان سال یک رویداد بزرگ اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان بوده است بهطوری که نهتنها همواره مورد استقبال فعالان این عرصه بوده، بلکه مورد خوشایند و استقبال عموم مردم نیز بوده است. براساس تخمین مراکز رسمی تقریباً 10 درصد از جمعیت بریتانیا به طور سالانه در نمایشگاههای کشاورزی شرکت میکنند. بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی نیز این رویدادها را فرصت ارزشمندی برای ارتقای صنایع و تولید خود و تبادل دانش با یکدیگر می دانند. آنها به خوبی میدانند که اگر میخواهند کسب و کار خود را (چه بزرگ و چه کوچک) توسعه دهند، نمایشها و نمایشگاههای تخصصی راهکاری هستند که از طریق آنها میتوانند به راحتی شرکای جدیدی را کشف کرده، شبکه خود را گسترش داده و از بهترین متخصصان در بخش کشاورزی بیاموزند و کارایی خود را ارتقا بخشند.
نمایشگاههای تخصصی مانند نمایشگاه نهادههای کشاورزی علاوه بر مزایای اقتصادی، می تواند مزایای اجتماعی و فرهنگی هم داشته باشد. این نمایشگاهها فرصتی را برای فعالان عرصه کشاورزی فراهم میکند تا با هم ملاقات کنند. این نمایشگاهها بستری را برای حلقههای مختلف زنجیره تولید محصولات کشاورزی فراهم می کند تا گرد هم آیند و بهترین چیزی را که کشور ارائه میدهد تجربه کنند. تحقیقات نشان میدهد که 39 درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه رویال ولز (یکی از بزرگترین نمایشگاههای کشاورزی) هیچ ارتباطی با صنعت کشاورزی ندارند و از نگاه یک رویداد اجتماعی و فرهنگی از این نمایشگاهها بازدید میکنند.
در حاشیه نمایشگاهای تخصصی، مانند نمایشگاههای نهادههای کشاورزی، میتوان به تقویت نوآوریها هم اقدام نمود. برای مثال، نمایشگاه رویال هایلند (نمایشگاهی در حوزه کشاورزی) جوایز نوآوری فنی را اجرا میکند که با این کار “به اشتراک گذاری ایدههای جدید و بهترین عملکرد” را تقویت میکند.
با توسعه بسترهای ارتباطات مجازی و تجربیات برگزاری نمایشگاههای مجازی در دوره فراگیری بیماری کویید، برگزاری مجازی این نمایشگاهها همزمان با برگزاری حضوری، میتواند دسترسی تولیدکنندگان کشاورزی و علاقهمندان آن در سراسر این کشور پهناور حاصلخیز را فراهم ساخته و ارتباطات موثرتری را ایجاد نماید.
نتیجه آنکه نمایشگاه نهادههای کشاورزی میتواند بهعنوان ویترین بهترینها جهت ارتقای بهرهوری در تولیدات کشاورزی نقش بسیار موثری را ایفا نماید و لازم است از این فرصت بهترین استفاده بهعمل آید.
کارشناس کشاورزی*