پایگاه خبری توانا

*دکتر عباس علی توتونچی /

خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک، پلیس الکترونیک و مفاهیمی از این قبیل در نظام اداری و حکمرانی کشور در دو دهه گذشته رایج بوده است، مسئولانی که با فهم ناقص از ارائه خدمات الکترونیک نه تنهها باری از روی دوش مردم کم نمی کنند بلکه زحمت تردد به مراکز ارائه خدمات را هم به فرایند طولانی بوروکراسی کشور اضافه کرده اند. واقعیت آن است که به رغم برخی اقدامات اندک در حوزه ارائه خدمات الکترونیک و غیرحضوری کردن برخی خدمات و فرآیندها در عالم واقع فاصله فراوانی تا حصول به نتایج واقعی باقی مانده است.

در بسیاری از مراکزی که خدمات به صورت آنلاین یا الکترونیکی انجام می شود روال کار این گونه است که شهروندان یا مراجعان به صورت اینترنتی مدارک و مستندات خود را در سامانه ای بارگزاری می کنند و در نوبت بعدی باید همان مدارک و مستندات را به صورت حضوری به مراکز مربوطه نیز ارائه دهند تا فرایند اداری خود را تکمیل کنند و این یعنی یک مسیر به مسیرهای طولانی اداری گذشته و موجود اضافه کردن و نه حذف مسیرهای غیرضرور و زیان بر.

سال هاست که شهروندان از آلودگی هوا و ترافیک گله می کنند و مسئولان هم برای حل این دو مطالبه راهکار و وعده می دهند اما عملا شرایط رو به بهبودی نیست؛ اگر تهیه واگن مترو یا خرید اتوبوس یا حل مشکل آلودگی هوا هزینه بر و یا زمان بر است،

الکترونیکی کردن فرایندهای اداری بسیاری از خدمات و امور اداری جامعه نه نیازمند بودجه و اعتبار بلکه بیشتر نیازمند فهم مسئولان و عزم آنها از الکترونیکی کردن و آنلاین شدن خدمات است، به گونه ای که هر شهروند بعد از دریافت کارت ملی هوشمند برای هیچ گونه امور الکترونیکی نیازی به مراجعه حضوری به هیچ نهاد و ارگانی را نداشته باشد.

اگر قوه عاقله ای عزم جدی برای الکترونیکی کردن واقعی فرایندهای اداری طراحی و اجرا کند، بزرگ ترین خدمت را به شهروندان و کشور ارائه خواهد داد. بسیاری از نارضایتی های شهروندان و خشم انباشته در آنها ناشی از پیچ و تاب خوردن مردم در همین امورات اداری است، علاوه بر این آنلاین شدن ارائه خدمات دستاوردهای دیگری چون کاهش فساد، حذف امضاهای طلایی در ادارات، جلوگیری از پرداخت رشوه، حذف دلالی و واسطه گری، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و در نتیجه افزایش رضایتمندی مردم و شهروندان و افزایش سرمایه اجتماعی کشور می شود.

نخست باید بپذیریم آنچه امروز در سطح کشور به عنوان خدمات الکترونیک ارائه می شود فرسنگ ها با مفهوم واقعی خدمات آنلاین و الکترونیک فاصله دارد و در نهایت با ایجاد زیرساخت های آن، نظام اداری موجود را از حالت سنتی، شخص محور، هزینه بر، فسادزا، زمان بر و فرسوده نجات داد.

فعال رسانه*

مطالبمرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین خبرها

پربازدیدها

مطالب پیشنهادی