اقتصادی

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهان

قیمت طلا در روز جمعه افزایش یافته و در آستانه اولین افزایش هفتگی طی ۳ هفته گذشته قرار دارد. پایین آمدن ارزش دلار و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه تقاضا برای خرید طلا را بالا برده است.

به گزارش توانا نیوز، به نقل از رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۷ درصد افزایش به ۲۰۲۵ دلار و ۹۰ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۲۴ درصدی به ۲۰۳۵ دلار و ۵۰ سنت رسیده است.

خرید فیزیکی طلا مخصوصاً از سوی بانک‌های مرکزی افزایش یافته و این واقعیت که ارزش دلار تغییر چندانی نداشته از قیمت طلا حمایت کرده است.

یکی دیگر از عوامل حمایت کننده از قیمت طلا بالا گرفتن بی‌ثباتی‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیکی است. تنش‌ها در خاورمیانه پس از حمله به یک کشتی انگلیسی دیگر توسط یمن و همچنین مورد هدف قرار گرفتن شهر ایلات در فلسطین اشغالی افزایش یافته است.

در این بین شاخص دلار در آستانه اولین کاهش قیمت هفتگی طی دو ماه گذشته قرار دارد که خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند.

اما گزارش‌های اقتصادی آمریکا مبنی بر بالاتر از حد انتظار بودن قیمت‌های مصرف کننده و تولیدکننده در این کشور امید به کاهش زود هنگام نرخ بهره فدرال رزرو را پایین آورده است.

مقامات فدرال رزرو اعلام کردند این بانک احتمالاً کاهش نرخ بهره را دو ماه دیگر به تعویق می‌اندازد.

بازارها حالا ۶۲ درصد احتمال می‌دهند روند کاهش نرخ بهره از ماه ژوئن آغاز شود. پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را افزایش می‌دهد.

قیمت نقره با ۰.۰۳ درصد کاهش به ۲۳ دلار رسیده و پلاتین با ۰.۰۱ درصد کاهش ۹۰۱ دلار و ۶۱ سنت معامله می‌شود./تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا