پایگاه خبری توانا

نوسانات گاه و بی‌گاه و قیمت‌های سر به فلک کشیده بازار مسکن و خودرو در سال‌های اخیر هیچ نتیجه‌ای به جز دور شدن روز به روز افراد جامعه از صاحب خانه و ماشین شدن و سوداگری و جولان دادن بیش از پیش دلالان در این بازارها نداشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری توانا، بر این اساس باتوجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه و اینکه به عقیده صاحبنظران تنها بازار مالی است که از شفافیت برخوردار است، بحث ورود مسکن و خودرو به این بازار جذاب و پر فراز و نشیب به یکی از خبرهای داغ روز در این چند سال گذشته تبدیل شد.

مدت‌ها بود که اجرایی کردن امر به امروز و فردا کشیده می‌شد تا اینکه در نهایت در نخستین سال قرن جدید بورس کالا با دو مهمان جدید رو به رو شد و در روزهایی که بازار سرمایه دیگر مورد اعتماد سرمایه‌گذاران نیست و هر روز با فرار سهامداران حقیقی و کوچ آنها به سمت بازارهای موازی مواجه هستیم به‌نظر می‌رسید که این دو عرضه چندان جذاب و مورد اعتماد سرمایه‌گذاران نباشد اما در این میان برخی از کارشناسان بازار سرمایه خلاف این عقیده را دارند و می‌گویند؛ اتفاقا اینگونه نیست و استقبال خوبی صورت گرفته است.

البته در این بین نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دستاوردهای مدل فعلی عرضه خودرو در بورس کالا گفت: “با این روش قیمت خودرو شفاف شده اما خروجی آن برای مصرف کننده خوب نیست؛ در این مدل پول واسط‌گری و آن چه به جیب دلال می رفت، نصیب خودروساز شده و در نهایت تفاوتی برای مردم و مصرف کننده ندارد.” نکته حائز اهمیت اینجاست حتی اگر اعتمادی هم از سوی مردم به عرضه خودرو و مسکن در بورس وجود دارد ضرورت دارد تدبیری هم برای حفظ این اعتماد اندیشیده شود تا این دو کالا رکودی مانند رکود سنگین دو ساله بورس را تجربه نکنند.

سید مصطفی صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه درگفتگو با توانا گفت: این روزها و بعد از عرضه خودرو و مسکن در بورس می‌بینیم که این دو مورد استقبال بوده و همچنان هم از آنها استقبال می‌شود، در این میان نکته قابل توجه این است که خودرو به تازگی وارد بورس کالا شده و در دنیا واردات و رقابت به قدری زیاد است (یعنی تولید خودرو به قدری زیاد است) که احتیاج به قیمت‌گذاری نیست حتی خودروها با شرایط پرداخت می‌شوند به طوری که به خریدار گفته می‌شود یک ماه استفاده کن و درصورتی نارضایتی تحویل بده درنتیجه تولید به حدی زیاد است که در فروش شرکت‌های خودروسازی مانده‌اند.

او ادامه داد: در ایران به دلیل انحصاری که در صنعت خودرو وجود دارد و تولید ایران خودرو و سایپا  محدود و همچنین از سو ی دیگر واردات خودرو بسته و انحصاری است (یعنی یک میلیون نیاز داریم اما 600 هزار خودر تولید می‌شود) طبیعی است که مازاد بر تقاضا شکل بگیرد و قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

صفاری افزود: در این میان اگر همین حالا هم قیمت‌ها را عوض کنند و واردات خورد حتی دست دوم‌ها اجازه ورود داشته باشند، در خودروسازی ما که در حال حاضر حالت انحصاری دارد چنین اتفاقی نمی‌افتد.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه؛ به دلیل انحصار موجود در خودرو دلال‌های بسیاری وجود دارد و عملا ورود آن به بورس کالا باعث شده این بازار شفاف شود، یعنی عرضه و تقاضا شفاف، خریدار و مشخصات آن مشخص و … است بنابراین باعث شده تقاضای واقعی واردبورس کالا و دلالی کمتر شود به همین خاطر در میان مدت منجر می‌شود آرامشی بازار خودرو را در بر بگیرد.

او تصریح کرد: نکته دیگر اینکه ما به تفاوت قیمت شورای رقابت یا منصفانه و قیمت بازار آزاد شفاف است و مجلس می‌تواند تصمیم‌گیری کند که اتفاقا در این مورد در کمیسیون‌ها صحبتی شده است./م.ح

مطالبمرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین خبرها

پربازدیدها

مطالب پیشنهادی