پایگاه خبری توانا

سازمان برنامه و بودجه در آخرین اظهارنظر خود درباره دلایل تاخیر در بودجه 1402 به مجلس اعلام کرده است که بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم در مجمع تشخیص نظام، ضرورت هماهنگی لایحه بودجه با برنامه هفتم و مصوبه جدید مجلس مبنی بر دومرحله‌ای شدن بررسی لایحه بودجه از دلایل اصلی تأخیر در ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری توانا، با وجود آماده بودن لایحه بودجه ۱۴۰۲ در زمان قانونی اما زمان‌بر بودن بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص نظام، ضرورت هماهنگی لایحه بودجه با برنامه هفتم، و مصوبه جدید مجلس مبنی بر دومرحله‌ای شدن بررسی لایحه بودجه از دلایل اصلی تأخیر در ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس است.

براساس اعلام سازمان برنامه با توجه به‌ضرورت تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه و نظر به اینکه سیاست‌های کلی برنامه مدت‌زمان زیادی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت، لذا دولت می‌بایست لایحه بودجه سال آتی را با این سیاست‌ها هماهنگ می‌نمود.

سازمان برنامه همچنین اعلام کرده است نمایندگان مجلس طرح اصلاح مواد (۱۸۰) و (۱۸۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را به‌صورت دوفوریتی تصویب کرده‌اند که بر اساس این طرح، نحوه تدوین و ارائه لوایح بودجه سنواتی به مجلس تغییر خواهد کرد و لایحه بودجه در دو مرحله مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت؛ لذا با توجه به اینکه دولت خود را برای اجرای طرح مذکور در صورت تأیید شورای نگهبان نیز آماده کرده بود، ایجاد تأخیر در ارائه لایحه اجتناب‌ناپذیر می‌کرد.

سازمان برنامه اعلام کرده که با توجه به اینکه فرایند تدوین لایحه برنامه هفتم نیز به طور موازی و هم زمان در سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان است، لذا می‌بایست هماهنگی لازم بین دو لایحه مذکور نیز ایجاد شود به نحوی که لایحه برنامه هفتم به بلوغ نسبی رسیده تا بتواند اثرگذاری لازم بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را داشته باشد، به همین منظور تدوین لایحه بودجه زمان بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.

آنگونه که کارشناسان اقتصادی می‌گویند تاخیر در بودجه 1402 به معنای بلاتکلیفی فعالان اقتصادی و ابهام‌های بیشتر برای آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی است که نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت هستند.

اهداف برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی‌ها را کانالیزه می‌کند

محسن خدابخش، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با توانا درباره تاخیر در ارایه بودجه 1401 تصریح کرد:‌ بودجه، جان کلام اداره مناسب کشور در برنامه‌ریزی است. وقتی برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد برنامه هفتم توسعه هم به موقع به مجلس ارایه نمی‌شود.

خدابخش درباره هدفگذاری‌های برنامه هفتم توسعه اظهار کرد:‌ برنامه‌ریزی در برنامه‌های توسعه‌ای به این معنا است که همه برنامه‌ها به سوی این اهداف کانالیزه شوند.

مجلس بودجه‌ای قابل تحقق و اجرا را مصوب کند

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد:‌ نکته مهم و حائز اهمیت این است که بر بایدها و اصول در تدوین و تصویب بودجه کشور تاکید شده و تلاش صورت گیرد تا بودجه‌ای قابل تحقق و اجرا از مجلس بیرون آید که تبعات تورمی و نقدینگی به همراه نداشته باشد.

نگاه نمایندگان در تصویب بودجه ملی باشد نه منطقه‌ای

خدابخش درباره نرخ ارز در بودجه و راهکارهایی که می‌تواند تبعات معیشتی افزایش نرخ ارز بر مردم را کاهش دهد نیز به توانا  عنوان کرد:‌ تصمیم‌گیران سیاسی و اقتصادی در کنار مجلس باید به این موضوع واقف باشند که اثرات این تصمیم‌ها در زندگی مردم آثاری به دنبال دارد.به نظر می‌رسد که باید برنامه‌ریزی لازم توسط سازمان برنامه و بودجه به گونه‌ای باشد که بودجه واقع‌بینانه به مجلس ارایه شود و استدلال‌های لازم را در این زمینه ارایه دهند. مجلس نیز در تصویب بودجه به این موضوع توجه کند که با نگاه ملی نه نگاه منطقه‌ای و بخشی بودجه را مصوب کند.

مجلس بودجه غیرواقع‌بینانه را مصوب نکند

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: مجلس باید از ابزارهای نظارتی خود هم استفاده کند و اگر هم کسری بودجه پنهان یا امکان عدم تحقق منابع در لایحه بودجه را پررنگ می‌بیند آن را مصوب نکند، بنابراین اگر بودجه مجلس واقع بینانه نباشد نباید از مجلس بیرون بیاید./ن.ش

 

مطالبمرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین خبرها

پربازدیدها

مطالب پیشنهادی