پایگاه خبری توانا

در حالی که کشور عراق این روزها در حال ساخت یک بندر جدید وبزرگ با 9 اسکله است که در ایران بسیاری از شناورها به دلیل تمهیدات سخت و عدم تعلق سوخت یارانه ای به بنادر دیگر کوچ می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری توانا، این روزها با وجود آنکه همواره اعلام می کنند که بخش حمل ونقل دریایی کشور به عنوان یکی از مهم ترین ارکان در حوزه اقتصادی کشور به شمار می رود اما به نظر می رسد که در حال حاضر در بسیاری از بنادر کشور از جمله بنادر جنوبی وضعیت حمل ونقل و پایین بودن تعرفه های حمل ونقلی و همچنین تفاوت قائل شدن در ارائه سوخت به شناورهادر برخی از بنادر کشور زمینه ساز کوچ و مهاجرت بسیاری از شناورهای حمل ونقلی شده است.

براساس این گزارش یکی از مهم ترین بنادری که همواره در دوران های مختلف به عنوان قطب اقتصادی در حوزه حمل ونقل دریایی کشور به شمار می رود بندر آبادن بوده است که در یکی دو سال اخیر به دلیل عدم توجه کافی به این بندر و عدم تخصیص سوخت یارانه ای به این بندر شاهد آن هستیم براساس این گزارش عدم توجه کافی به بنادر جنوبی کشور باعث شده که کشورهای همسایه ایران از جمله عراق از این فرصت استفاده کرده اقدام به ساخت بندر جدید با 9 اسکله به نام فاو کرده است که این خود می تواند یک ضربه مهمی در حوزه دریایی و حمل ونقلی بار باشد.

از سوی دیگر کوچ بسیاری از شناورها به دلیل سخت گیری های کویت خود باعث شده که در این حوزه شاهد کاهش چشم گیر حمل بار باشیم. در همین رابطه مالکی زاده مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان درگفتگو با توانا گفت: ظرفیت بنادر سه گانه آبادان ٢ میلیون تن است اما عواملی از جمله دوران کرونا و محدودیت‌های تجاری با بنادر عراق و کویت باعث شده که به این عدد ٢ میلیون تن دست پیدا نکنیم.

وی ادامه داد: به دلیل سختگیری‌های کویت در دو سال کرونا، لنج‌های این منطقه به سمت بنادر بوشهر و هرمزگان کوچ کردند. این در حالی است که یکی از معضلات این استان بحث اشتغال است.

مدیر کل بنادر آبادان افزود: در حالی که تصور می‌شود که اشتغال مردم وابسته به پالایشگاه و نفت بوده اما اشتغال این منطقه تجارت و بندر است.

ملکی‌زاده تاکید کرد: در حالی که پیش از کرونا ١٢٠٠ لنج و شناور در بنادر آبادان مشغول به کار بودند اما در این مدت کرونا به دلیل سختگیری‌های کویت در روابط تجاری این تعداد لنج به حدود ٣٠ لنج رسید و مابقی لنج‌ها و شناورها به سایر استان‌های مجاور کوچ کردند. اگر در هر شناور ٨ تا ١٠ نفر نیروی کار مشغول به فعالیت باشند یعنی تنها در طول دو سال گذشته ۶٠ هزار نفر از این منطقه مهاجرت کردند یا کار خود را از دست دادند و با احتساب خانوار آنها سفره ۶٠ هزار نفر محدود شد.

وی ادامه داد: البته در طول یک سال گذشته توانستیم تعدادی شناور را برگردانیم و به ١٣٠ شناور برسانیم .

مدیر کل بنادر آبادان با تاکید بر اینکه محدودیت تجاری در دوره کرونا در کویت مشمول تمام شناورهای چوبی کشورهای مختلف می‌شد اما تنها در ایران و عراق از شناورها و لنج‌های چوبی استفاده می‌شود، اظهار داشت: واقعیت این است که ساختار و فرم لنج‌های چوبی در تجارت محدودیت‌های ایجاد می‌کند و این لنج‌ها هزینه‌های حمل و نقل را بالا و سرعت را کاهش می‌دهد و امروز در قطر لنج‌های چوبی به مکان‌های تفریحی و رستوران تبدیل شده‌اند و دیگر کاربرد حمل و نقل دریایی ندارند. از این رو با سختگیری‌های کویت در دو سال گذشته درآمدهای این بنادر تا حدود ١٠٠ درصد کاهش یافت.

ملکی‌زاده با انتقاد از تبعیض و اعمال سلیقه در تخصیص سوخت یارانه‌ای در بنادر خوزستان نسبت به سایر بنادر تجاری کشور اظهار داشت: قیمت سوخت ازاد برای شناورهای تجاری در هر لیتر ٢٨ هزار تومان است در نرخ یارانه‌ای به ٣٠٠ تومان می‌رسد و در حالی که سوخت یارانه‌ای در بنادر ابادان یک نوبت است در بنادری مانند بوشهر به ۶ نوبت هم می رسد.

به گزارش توانا، براساس این گزارش کوچ چشم گیر شناورها و از طرف دیگر ساخت بندر جدید فاو که خود می تواند یک ضربه بسیار بزرگ به حوزه دریایی و بندری کشور وارد کند و همین امر در آینده نزدیک ضربه بسیار سنگینی به حوزه دریایی و حمل ونقلی کشور وارد می کند به طوری که بنادر جنوبی کشور خالی از بار و شناورها می شود که البته در این زمینه سازمان بنادر در حال طراحی برای بندر بزرگ خیلج فارس است که به نظر می رسد تا اجرایی شدن این طرح و بندر بسیاری از فرصت های تجاری و دریایی ایران در جنوب کشور از بین برود./م.ک

مطالبمرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین خبرها

پربازدیدها

مطالب پیشنهادی