پایگاه خبری توانا

در حالی که درآمد دولت از محل واردات خودرو هنوز در هاله‌ای از ابهام است؛ لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد دولت در لایحه تهیه شده توجه ویژه‌ای به منابع حاصل از خودرو دارد.اما وزارت صمت تلاش می‌کند تا بازار خودرو را آرام کند این در حالیست که ارقام لایحه بودجه از نکته دیگری حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری توانا، اوایل دی ماه امسال بعد از حدود 4 سال ممنوعیت واردات خودرو اولین محموله خودروهای وارداتی وارد بندر لنگه شد و به زودی در بورس کالا عرضه می شود.

روزهای اول اعلام طرح آزاد سازی واردات خودرو همه در انتظار معجزه کاهش قیمت در بازار خودرو بودنداما هر روز بر پیچیدگی این مسئله افزوده می شود.

انحصاردر واردات خودر، عرضه در بورس و قیمت گذاری دستوری آن و از همه مهتر چالش خدمات دهی به این نوع خودروها که مبداء صادرات و سال تولید مشخصی ندارد و احتمال به صفر نبودن آن خیلی زیاد می باشد، عواملی است که خریداران واقعی خودرو را از طرح دولت ناامید کرده است.

در همین رابطه امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو درگفتگو با خبرنگار توانا گفت: جریان واردات آن هم به تعداد محدود خیلی ابهام زاست چراکه شرکت های صاحب نام اجازه واردات خودرو ندارند اما شخصی که هنوز هویت آن برای هیچ کسی مشخص نشده به راحتی اقدام به واردات خودروهای شاید دست دوم کرده است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ همزمان با ممنوعیت واردات خودرو، واردات قطعات خودرو که بسیار هم ضروری می باشد به کشور ممنوع شده است؛ حالا این سوال مطرح می شود که چرا صنعتی که نیاز به قطعه و لوازم یدکی دارد باید واردات آن همچنان درممنوعیت باقی بماند اما واردات خودرو با تهدید و قرار استیضاح وزیر از سوی نمایندگان مجلس آزادشود.

کاکایی گفت: طبق وعده دولت باید خودروهای اقتصادی جهت ایجاد رقابت بین خودرو سازان وارد می شود اما متأسفانه با چنین نوع از واردات، این وعده هم مانند سایر حرف ها محقق نشد و احتمال بحرانی تر شدن بازار خودرو هم بیشتر شده است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه این نوع واردات رقابتی نیست، گفت: شرکتی مانند “کوشا خودرو” می تواند خودرو وارد کند و این خودروهای وارداتی شاید هم خیلی خودروهای سال نباشد این طرح چطور می تواند به صنعت خودرو کشور کمک و رقابت در بازار و صنعت خودرو سازی ایجاد کند.

به گفته کاکایی ؛ قطعاً قبل از واردات این دستگاه های خودرو باید تعرفه ، خدمات و سایر قوانین واردات خودرو شفاف و تصریح شود هرچند این سیاست رانتی در واردات خودرو،قیمت ها در بازار بیش از انتظار بالا می رود و باعث تنش قیمتی در بازار خواهد شد.
درآمد دولت از واردات در لایحه بودجه 1402 چطور جانمایی شده است.

به گزارش توانا،لایحه بودجه سال آینده در حالی به صورت رسمی از سوی دولت به مجلس تحویل داده شد که دولت در لایحه تهیه شده توجه ویژه‌ای به منابع حاصل از خودرو دارد.علاوه بر حقوق ورودی خودرو‌های وارداتی که امسال دولت در مقابل ردیف درآمدی آن عددی حول و حوش ۳۲ هزار میلیارد تومان را قرار داده است شاهد هستیم که دو ردیف دیگر درآمدی دولت از محل خودرو رشد قابل توجهی کرده است. این دو ردیف درآمدی عبارتند از مالیات نقل و انتقال خودرو و مالیات شماره گذاری خودرو.

درآمد دولت از مالیات نقل و انتقال خودرو

لایحه بودجه نشان می‌دهد دولت برآورد کرده از محل مالیات نقل و انتقال خودرو بیش از ۱۳ هزار و ۵۰ میلیارد تومان به حساب خزانه واریز کند. درآمد ناشی از مالیات شماره گذاری خودرو در لایحه بودجه از ۱۱ هزار و ۶۰ میلیارد تومان فراتر رفته است.

بنابراین دولت در کنار حدود ۳۲ هزار میلیارد تومانی که از کنار واردات خودرو قرار است درآمد کسب کند در مجموعه نزدیک به ۲۴ هزار میلیارد تومان هم از مالیات شماره گذاری و نقل و انتقال خودرو برای خود درآمد تصور است.

اما بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای سال جاری نشان می‌دهد دولت سیزدهم تخمین زده بوده که از دو مالیات یاد شده تنها حول و حوش ۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب و به خزانه واریز کند./م.ن

مطالبمرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین خبرها

پربازدیدها

مطالب پیشنهادی