پایگاه خبری توانا

در حالی که برخی کارشناسان اعتقاد دارند عرضه خودرو در بورس تاثیری در قیمت نخواهد داشت و فقط یک پروسه به خرید خودرو اضافه خواهد شد، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و حتی مدیران خودروسازی کشور در خصوص ادامه عرضه خودرو در بورس کالا دفاع تمام قد خود را اعلام کرده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری توانا، صنعت خودرو حدود 4 درصد ارزش بازار را در دست دارد اما 20 درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و این نشان از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به این صنعت است. این صنعت شبیه بیماری است که عارضه‌های مختلفی دارد. از قیمت‌گذاری دستوری، تا مقیاس تولید، چالش‌های مالی، مدیریت و مالکیت دولتی و ضعف‌های مدیریت اجرایی این صنعت را طی سالیان متمادی ضعیف کرده است.

موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس چه می گویند؟

از این رو موافقان عرضه خودرو در بورس می گویند: تا زمانی که همچنان خودروسازاجازه قیمت گذاری بر روی محصولات تولیدی خود ندارد و قیمت ها در حاشیه بازار مشخص شود، تنها راه قانونی که می‌تواند صنعت خودرو از این مخمصه نشان پیدا کند، بورس است چراکه در قانون آمده است که اگر کالایی در بورس عرضه شد، دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند قیمت‌گذاری کند؛ یعنی قیمت را بورس تعیین می‌کند.

اما در مقابل مخالفان این نوع عرضه و قیمت گذاری برای خود استدالال هایی دارند که می تواند وضعیت قیمت ها در بازار را بدون کاهش بگذارد. «فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو در این باره در گفت وگو با خبرنگار توانا می‌گوید: با توجه به وضعیت بحران که در صنعت و بازار خودرو کشورمان به وجود آمده انتخاب هر راهکاری برای کاهش و یا رفع مشکلات باید سنجیده باشد و متولیان نباید از مسیرهایی وارد کاهش این بحران شوند که تا کنون آزمون و خطا نشده است چرا که زمان ارزیابی طرح های جدید با توجه به وضعیت صنعت خودروسازی کشورمان یک کار غیر عقلانی است.

به گفته زاوه؛ تاکنون ورود خودرو به بورس هیچ نمونه آزموده شده ای در دنیا ندارد و انتقال بازار خرده فروشی خودروبه بورس علاوه بر آسیب جدی به شبکه فروش و خدمات خودروساز باعث سردرگمی مشتریان می‌شود مشکلی که از ابتدای چنین عرضه ای خریداران واقعی نتوانسته اند طعم تثبیت قیمت در بازار را بچشند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: متأسفانه تا کنون هیچ یک از دولت ها نتوانسته اند مطابق استاندارد جهانی بازار خودرو را در یک رقابت اساسی و سالم بین تولید کنندگان و واردکنندگان ایجاد کنند و این عدم اجرای وظیفه باعث سودبری بالا برای اقشاری به غیر از مردم مصرف کننده شده است.

زاوه تأکید می کند: اصرار بر خودکفایی بدون توجه به میزان ارز مصرفی در کنار بی‌توجه به میزان مقیاس اقتصادی ساخت داخل و از همه مهمتر تأکید بر پایداری قیمت گذاری های دستوری و ضابطه ای در این صنعت با توجه تورمی افسارگسیخته تنها اجحاف حقوق مصرف کننده و خریدار واقعی در بازار رقم زده است.

ارزیابی از عرضه خودرو در بورس کالا

به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو؛ امروز برای اینکه تصمیم عرضه خودرو در بورس کالا موجه و کاملاً راهبردی نشان داده شود به هیچ از سیگنال های فرستاده شده از سوی چنین عرضه ای به کف بازار آزاد توجه نمی کنند. به راحتی می توان نتیجه این تصمیم را در بدون مشتری ماندن خودروهای عرضه شده در بورس دید اما مسئولین انگار نمی خواهند این قضیه را جدی بگیرند.

زاوه با طرح این سوال که آیا در همین مدت زمانی که خودرو در بورس کالا عرضه شده قیمت ها در بازار آزاد فروکش شده است، ادامه داد: هر اقدامی به غیر از راه اصلی برای تثبیت و قیمت گذاری خودرو امتحان شده است. از قرعه کشی و پیش نویس خودرو تا عرضه در بورس کالا اما آیا این راه ها توانست وضعیت روند افزایش قیمت را متوقف کند!

او تصریح می کند: تا زمانی که موضوع تولید و عرضه کافی و به موقع خودرو با همین شرایط باشد هیچ کمکی نمی توان به رفع بحران بازار خودرو داشت. انباشت زیان 150 هزار میلیارد تومانی یقیناً قابل ادامه نیست و این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتما با یک توقف تلخ مواجه می‌شدپس باید با برنامه‌ریزی به فکر اصلاح آن بود.

این کارشناس صنعت خودرو به توانا می گوید: اصرار دولت بر عرضه خودرو به بورس کالا تنها ادامه سیاست های قیمت گذاری و تصدی گری در موضوع قیمت های بازار است و گرنه هیچ تضمینی برای فروش بالا و کاهش خسارت خودرو سازان در عرصه تولید وجود ندارد./م.ن

مطالبمرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین خبرها

پربازدیدها

مطالب پیشنهادی