بین المللاقتصادی

افزایش قیمت نفت تهدید فزاینده برای چشم انداز اقتصادی آمریکا

اقتصاد آمریکا با روند سریعی، رشد می‌کند اما افزایش قیمت نفت، یک تهدید فزاینده برای چشم انداز اقتصادی آفتابی این کشور است.

به گزارش توانانیوز،  قیمت جهانی نفت به سرعت به ۹۰ دلار در هر بشکه نزدیک می‌شود. قیمت جهانی نفت در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به احتمال مختل شدن عرضه در خاورمیانه، تا مرز ۹۲ دلار در هر بشکه صعود کرده است و این امر، قیمت بنزین را به بالاترین حد در پنج ماه گذشته رسانده است.

قیمت گرید نفتی سنگین در منطقه گلف کاست آمریکا، در هفته‌های اخیر صعود کرده و به نزدیک قیمت گریدهای نفتی سبک‌تر رسیده که علامت محدودتر شدن عرضه و گرانتر شدن بنزین است.

این ریسک وجود دارد که افزایش مداوم قیمت نفت، به هزینه مصرف کننده لطمه زده و پیشرفت حاصل شده در کنترل تورم را بی‌اثر کند. این امر ممکن است باعث شود فدرال رزرو، کاهش نرخ بهره را به تاخیر بیاندازد و سرمایه‌گذاران در وال استریت، به وحشت بیافتند.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد آژانس اعتبارسنجی مودیز در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: این جدی‌ترین تهدید برای اقتصاد است. هیچ چیز سریع‌تر از قیمت بالاتر نفت، به اقتصاد صدمه نمی‌زند.

اگر قیمت بنزین به بالای چهار دلار در هر گالن صعود کند و در آن سطح بماند، پیامدهای سیاسی عظیمی را به دنبال خواهد داشت.

مودیز اوایل امسال، مدلی را منتشر کرد که نشان داد قیمت بنزین، یک متغیر کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر است که ممکن است اوضاع را به نفع ترامپ تغییر دهد. اقتصاددان مودیز گفت: اگر قیمت بنزین به مدت بیش از دو تا سه ماه، بالای چهار دلار بماند، ترامپ پیروز خواهد شد.

قیمت نفت آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار از اواخر اکتبر، به بالای ۸۷ دلار در هر بشکه صعود کرد و نرخ رشد حدود ۲۱ درصد را از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون نشان می‌دهد.

زندی گفت:‌ ما می‌توانیم نفت ۸۵ یا ۹۰ دلار را هضم کنیم. اگر نفت به بالای ۹۰ دلار و نزدیک به ۱۰۰ دلار برساند، در آن صورت، مشکل خواهد بود. مصرف کنندگان، به خصوص خانواده‌های کم درآمد، صدمه می‌بینند و اعتماد تضعیف می‌شوند. مردم برای محک زدن وضعیت مالی خود، به قیمت بنزین نگاه می‌کنند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان ان، علاوه بر تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، قیمت نفت و گاز تحت تاثیر محدودیت عرضه اوپک پلاس، تقویت شده است. عوامل فصلی هم بی‌تاثیر نبوده اند. قیمت بنزین در آمریکا، معمولا در بهار که پالایشگاه‌ها به سوخت تابستانی گران‌تر سوئیچ می‌کنند و افراد بیشتری به سفرهای جاده‌ای می‌روند، افزایش پیدا می‌کند./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا