ژاپن به عنوان غول صنعت خودروسازی جهان با یک مشکل پیچیده روبهروست؛ این شرکت تنها دو درصد از بازار خودروی برقی جهان را در دست دارد. برنامه خودروسازان ژاپنی برای غلبه به این چالش چیست؟
«حرکت جهان به سمت استفاده فراگیر از خودروی برقی تحول بزرگی خواهد بود، این را نمیتوان انکار کرد!»
به گزارش توانا نیوز ، این تازهترین اظهارات ساتو تومویوشی، مدیرعامل شرکت خودروسازی ژاپنی جاتکو است. او این آیندهنگری را در شرکتش که یکی از شرکتهای سازنده خودروی برقی در جهان است، پیگیری کرده و میگوید: «شرکت ما باید به شدت تغییر کند. تاکنون، ژاپن و خودروسازان آن در رقابت به سمت خودروی برقی، عقب ماندهاند. خودروهای برقی با باتری و پلاگین هیبریدی حدود 13 درصد از کل خودروهای فروخته شده در سطح جهان را در سال 2022 به خود اختصاص دادند که این رقم در سال 2019 تنها 2.6 درصد بود. در برخی بازارها، از جمله چین، این سهم حدود 20 درصد است، اما در ژاپن فقط 2 درصد! شرکتهایی که در مسابقه خودروی برقی پیشروی میکنند، شرکتهای خودروساز تازه واردی مانند تسلا و byd چین و غولهای مطرحی مانند فولکس واگن آلمان هستند.
جایگاه ژاپن در زمینه خودرو برقی
به گزارش اکونومیست، خودروسازان ژاپنی در میان سازندگان مشهور در حوزه تولید خودروی برقی جایگاهی ندارند. با وجود اینکه شرکت خودروساز نیسان و میتسوبیشی برخی از اولین خودروهای برقی جهان را بیش از یک دهه پیش عرضه کردند، هیچ کدام در بین 20 خودروی برتر فروش جهانی خودروهای برقی نیستند. تویوتا، بزرگترین شرکت خودروسازی جهان، از مجموع فروش 10.5 میلیون خودروی خود در سال 2022، تنها 24000 دستگاه خودروی برقی فروخت. تسلا 1.3 میلیون خودرو فروخت. فروش اولین مدل تمام الکتریکی تویوتا، یک suv به نامbZ4X ، باید متوقف میشد، آن هم تابستان گذشته، به دلیل نقصهایی که باعث افتادن چرخهای این خودرو میشد./تجارت نیوز