توانا نیوز-وزارت راه و شهرسازی به جهت نظارت بر بازار مسکن سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن را از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور راهاندازی کرد؛ اقدامی که میتواند گامی مهم برای شفافیت در زمینه معاملات مسکن باشد.
به گزارش پایگاه خبری توانا نیوز، به جهت نظارت بر بازار مسکن، ثبت همه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متقاضیان در بنگاههای مشاوران املاک توسط بنگاهها و برای سایر متقاضیان خارج از بنگاههای مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، کد رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.
مراحل ثبت قراردادهای اجارهای
برای ثبت قراردادهای اجاره، متقاضی باید وارد بخش ثبت قراردادهای اجاره شود. در این بخش میتوان با تکمیل اطلاعات قرارداد لازم، در ۶ مرحله یک قرارداد جدید ایجاد شود؛ همچنین پیشرفت قراردادهای قبلی که در این سامانه ثبت شده برای متقاضی قابل مشاهده بوده و در صورت نیاز میتوان نسخه الکترونیکی آن را دریافت کرد.
همچنین برای استعلام کد رهگیری با انتخاب گزینه «کد رهگیری» متقاضی به بخشی از سامانه منتقل میشود که با وارد کردن کد ملی یکی از طرفین قرارداد و همچنین کد رهگیری قرارداد، میتوان وجود یا عدم وجود قرارداد را استعلام کرده و در صورت لزوم، با کسب تایید از طرف مورد استعلام، متن کامل قرارداد مشاهده شود.
هزینه تنظیم اجاره نامه با کد رهگیری چقدر است؟
یک بنگاهدار مسکن در منطقه ۲ تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری توانا نیوز میگوید: از نظر قانونی برای تنظیم اجاره نامه با کد رهگیری نباید هیچگونه هزینه اضافه از موجر و مستاجر دریافت شود اما هستند همکارانی که از ناآگاهی مردم سوءاستفاده میکنند و برای دریافت کد رهگیری از آنها هزینه میگیرند.
وی در ادامه میافزاید: درست است با وجود این سامانه ممکن است کسبوکار ما تا حدی از رونق بیفتد اما این یک قانون است که همگان باید آن را رعایت کنند. این هزینه هم بستگی به محل زندگی و متراژ منزل از جایی به جای دیگر متغیر است و نرخ ثابتی ندارد.
فسخ کد رهگیری اجاره نامه
این بنگاهدار در پاسخ این سوال که فسخ کد رهگیری اجاره نامه به چه صورت است، خاطرنشان میکند: در این خصوص باید بدانید که فسخ قرارداد ۲ حالت دارد:
۱.با رضایت طرفین انجام شود.
۲.به واسطه شرطی که در قرارداد ذکر شده، یکطرفه فسخ میشود.
در حالتی که قرارداد اجاره نامه با رضایت طرفین برهم بخورد، موجر و مستاجر با مراجعه به مشاور املاک قرارداد را اقاله میکنند. مشاور املاک نیز میتواند با مراجعه به سامانه صدور کد رهگیری اقاله شدن قرارداد را اعلام کند.
آیا اجاره نامه با کد رهگیری اعتبار بیشتری دارد؟
به طور کل از نظر مراجع قانونی اعتبار اجاره نامهای که در دفاتر اسناد رسمی ثبت گردد بیشتر از اجاره نامههای عادی است که در بنگاههای املاک ثبت میشود. البته بین اجاره نامه عادی با کد رهگیری که به اجاره نامه رسمی با کد رهگیری معروف شده و اجاره نامه عادی که برای آن کد رهگیری دریافت نمیشود اجاره نامه با کد رهگیری اعتبار بیشتری دارد.
اجاره نامهای که برای آن کد رهگیری دریافت شده قابلیت پیگیری بیشتری در مراجع قضایی دارد.دلیل این موضوع این است که موقع دریافت کد رهگیری برای اجاره نامه، تمام جزئیات قرارداد در سامانه مربوطه ثبت میشود، به همین جهت این اجاره نامه در مراجع قضایی قابلیت پیگیری بیشتری دارد.
سامانهای شدن ثبت اجاره نامه میتواند تا حدی از دست اندازی بنگاهداران کم کند، بنگاه دارانی که اصول اخلاقی و حرفهای را زیر سوال بردهاند و شغلشان را با دلالی اشتباه گرفته و به جیب مردم رحم نمیکنند.اما این طرح نو پا میتواند منابع این اعمال شود؟ آیا مشابه این اعمال در این سامانه هم رخ خواهد داد؟
خبرنگار: کوثر خدایاری