اجتماعیعمومیفرهنگی و هنری
موضوعات داغ

تونل زیبا و برفی ازنا در قلب آلپ ایران

مکانهای دیدنی لرستان فقط به دشت‌های سرسبز و آبشارهای پرآب محدود نمی‌شود.لرستان استانی با دیدنی‌های تاریخی و طبیعی پرشمار است. اگر بخواهید به تمام نقاط آن سر بزنید، باید چند هفته و حتی ماه را برای دیدن این استان زیبا اختصاص دهید.در هر فصلی و از هرنوع جذابیت طبیعی در این استان پیدا می‌شود. تونل برقی در ازنای لرستان هم یکی دیگر از دیدنی‌ترین نقاط استان است.

به گزارش توانانیوز، تونل برفی یکی از چندین آثار طبیعی مهم در شهرستان ازنا است. این تونل به‌صورت طبیعی در برف و یخ‌های دامنهٔ اشترانکوه در منطقهٔ کمندان به‌وجود آمده‌است. طول این تونل بالغ بر ۸۰۰ متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین ۵٫۲ تا ۳ متر است. از این تونل برفی فقط در فصل‌های بهار و تابستان می‌توان بازدید کرد ودر فصل زمستان هم مکانی بسیار جذاب برای کوه نوردی می باشد. برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان با اتومبیل رفت و حدوداً دو ساعت نیز پیاده‌روی کرد. این آثار یکی از خطرناک‌ترین مناطق دیدنی می‌باشد که سال گذشته چند نفر زیر آوار برف ماندند[۱] پس گردشگران باید برای بازدید از این میراث طبیعی موارد ایمنی را برای حفظ جان خود و دیگر بازدید کنندگان رعایت نمایند.این پدیده ی شگفت انگیز و طبیعی سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر منطقه ی استان لرستان واستان های همجوار است.

تونل برفی ازنا در قلب آلپ ایران

تونل برفی ازنا، یکی از جاهای دیدنی شهرستان ازنا و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان می‌باشد. این تونل با عرض ۱۰ و ارتفاع ۳ متر، در اثر انباشته‌شدن برف و یخ در فصل سرما و آب‌شدن آن‌ها در فصل بهار و تابستان ایجاد می‌شود. این پدیده جالب و شگفت‌انگیز باعث تشکیل یک راهرو برفی زیبا و شبیه به تونل در پایین شکاف دره می‌شود. پس از رسیدن به تونل برفی ازنا، شما به دنیایی از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت شهرستان ازنا فرو می‌روید

این تونل تقریبا ۸۰۰ متر طول دارد که از سراشیبی دره تا برف‌های ارتفاعات بالاتر امتداد می‌یابد و یک تجربه بی‌نظیر در قلب رشته‌کوه اشترانکوه آلپ ایران را به شما ارائه می‌دهد. تونل برفی ازنا در واقع قسمتِ پایین‌دستِ یخچال طبیعی واقع در این بخش اشترانکوه است. با ورود به این تونل شگفت‌انگیز، به دنیایی از درون برف سفر و زیبایی‌های ناب طبیعت را تجربه خواهید کرد.

نحوه شکل‌گیری تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا نتیجه انباشته‌شدن هزاران تن یخ و برف در یکی از دره‌های دامنه اشترانکوه در روستای کمندان به نام «ازنادره» است. در فصل زمستان و در اثر بارش‌های سنگین برف در اشترانکوه، توده عظیمی از یخ و برف شکل می‌گیرد و با پایان زمستان و گرم‌شدن هوا در فصل بهار و تابستان، زیر این توده عظیم برف به مرور آب می‌شود و یک تونل جذاب و دیدنی را ایجاد می‌کند. این پدیده منحصربه‌فرد، باعث شکل‌گیری یک شاهکار طبیعی به نام تونل برفی ازنا شده است.

تونل برفی ازنا واقع در دره ازنادره، منطقه کمندان، شهرستان ازنا، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ازنا می‌باشد. این منطقه با پوشش گیاهی متنوع، چشمه‌ها و آب‌های جاری و همچنین حیوانات وحشی نظیر خرس و بز، جذابیت زیادی برای بازدیدکنندگان به همراه خواهد داشت. صخره‌های عمودی و مرتفع دره ازنادره به همراه چشم‌اندازهای طبیعی و دلنشین که تونل برفی ازنا را در دل خود جای داده است، یک تجربه بی‌نظیر را برای علاقمندان به طبیعت فراهم می‌کند.

مکان  دقیق تونل برفی ازنا

آدرس دقیق تونل برفی ازنا کجاست؟ برای رسیدن به تونل برفی کمندان، از شهرستان ازنا به سمت میدان راه‌آهن حرکت کنید. با پیروی از تابلوهای راهنما، به سمت روستای گردشگری دره تخت در جنوب ازنا هدایت شوید. پس از طی کردن مسافتی حدود ۱۰ کیلومتر، به روستای دره تخت و دامنه‌های اشترانکوه خواهید رسید. سپس، از این نقطه به سمت شرق حرکت کرده و پس از عبور از روستاهای نصرت‌آباد و سیاوش‌آباد، به روستای سرسبز کمندان بروید.

تا روستای کمندان می‌توانید از خودروی شخصی استفاده کنید. پس از آن باید به سمت اشترانکوه و ازنادره حرکت کنید. مسیر پیاده‌روی و کوه‌پیماییِ تقریبا ۲ تا ۳ ساعته تا تونل برفی ازنا، پیش روی شما خواهد بود.

مسیر تونل برفی کمندان ازنا، از کنار رودخانه‌ای که ارتفاعات اشترانکوه سرچشمه می‌گیرد، عبور می‌کند و شیب مسیر نسبتا ملایم است. در این مسیر کوهستانی و ماجراجویانه، باید صخره‌های زیادی را پشت سر بگذارید و چند بار از روی رودخانه خروشان عبور کنید تا به تونل برفی ازنا برسید.

بهترین فصل برای بازدید از تونل برفی ازنا

بهترین زمان برای بازدید از تونل برفی ازنا، فصل بهار است، اما در تابستان و پاییز هم می‌توان به تونل برفی رفت. این فصول با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ازنا انتخاب شده‌اند. در این فصول، شما می‌توانید از زیبایی‌های منحصربه‌فرد تونل برفی ازنا لذت ببرید.

به طور کلی از اوایل بهار است که شکل‌گیری تونل برفی آغاز می‌شود. معمولا تونل برفی تا پایان تابستان و اوایل پاییز پابرجا است و بعد از آن به دلیل آب‌شدن توده‌های برف، دیگر اثری از این تونل نخواهد بود.

نکات ایمنی در بازدید از تونل برفی ازنا

در بازدید از تونل برفی لرستان، شهرستان ازنا، به امنیت خود و دیگران توجه کافی داشته باشید. مسیر رسیدن به تونل برفی از شکاف کوه می‌گذرد و رودخانه نیز در کنار مسیر جریان دارد. بنابراین توجه به نکات زیر بسیار مهم و ضروری است:

 در طول مسیر، مراقب جریان رودخانه در مسیر باشید.

 برای کوه‌پیمایی در مسیرهای کوهستانی از کفش مناسب استفاده کنید.

 توصیه می‌شود برای مقابله با سرمای تونل برفی، لباس گرم و مناسب را به همراه داشته باشید.

 ورود به داخل تونل (به خصوص در فصل تابستان) بسیار پر ریسک و خطرناک است و حتی ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود؛ بنابراین از ورود به تونل برفی خودداری کنید. این‌گونه تونل‌ها به هیچ عنوان امن نیستند و ممکن است هر لحظه در اثر گرمای هوای فرو بریزند.

در زمان بازدید از تونل برفی، از رفتن بر روی سقف تونل خودداری کنید، این کار می‌تواند سبب ریزش تونل گردد.

بهترین زمان برای بازدید از تونل برفی ازنا، فصل بهار است، اما در تابستان و پاییز هم می‌توان به تونل برفی رفت. این فصول با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ازنا انتخاب شده‌اند. در این فصول، شما می‌توانید از زیبایی‌های منحصربه‌فرد تونل برفی ازنا لذت ببرید.

 تجربه‌ای جذاب  و به یادماندنی در قلب اشترانکوه :اگر قصد بازدید از تونل برفی ازنا را دارید،فراموش نکنید که شکار در این منطقه ممنوع است. در ضمن یادآوری میکنیم که مهم‌ترین راه برای تشکر از طبیعت و زیبایی‌های آن این است که کوچکترین آسیبی به آن وارد نکنیم و هیچ زباله‌ای را در هیچ کجای طبیعت رها نکنیم.

نویسنده: علی سوری لکی

محقق و پژوهشگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا