بین الملل

نیویورک زیر سایه جنگ

به گزارش توانانیوز، رهبران جهان از امروز سه‌شنبه، درباره سه جبهه جنگی، یعنی تغییرات آب و هوایی، افزایش سطح آب دریاها و پیشنهادها برای گسترش نمایندگی در شورای امنیت بحث خواهند کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هنگامی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه به وقت محلی در نیویورک تشکیل ‌شود، توجه به جنگ‌های بزرگی که در اوکراین، غزه و سودان در جریان است، متمرکز می‌شود؛ درحالی‌که نه نهاد جهانی و نه قدرت‌های جهانی نتوانسته‌اند به این خشونت‌ها پایان دهند.
نیویورک زیر سایه جنگ

 

به هر حال، از زمان گردهمایی سالانه سال گذشته، زمانی که حمله روسیه به اوکراین و جنگ داخلی سودان به این اجلاس سایه افکند، جهان عمیق‌تر در هرج و مرج و آشفتگی فرو رفته است. اکنون، عملیات حماس در ۷اکتبر و جنگی که در غزه به دنبال داشت، با تلفات انسانی فاجعه‌بار آن بر فلسطینیان، این اجلاس را تحت‌الشعاع قرار داده است. همچنین سازمان ملل خود سال پرتلاطمی را پشت سر گذاشته است. تعداد بی‌سابقه‌ای از کارکنان آن، در مجموع ۲۲۰ نفر، در جنگ غزه کشته شده‌اند.

منابع بشردوستانه آن که ستون فقرات حیاتی تلاش‌های امدادی جهانی است، بیش از حد کم ‌بوده است؛ زیرا نیازها به سرعت به‌دلیل جنگ‌ها، تغییرات آب‌وهوایی و بلایای طبیعی افزایش می‌یابند. با این حال، رهبری آن برای ایفای نقش معنادار در میانجی‌گری در مناقشه‌ها تلاش می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری هفته گذشته گفت: «چالش‌های بین‌المللی سریع‌تر از توانایی ما برای حل آنها پیش می‌روند. ما شاهد شکاف‌های ژئوپلیتیک و درگیری‌های غیرقابل کنترل هستیم؛ به‌ویژه در اوکراین، غزه، سودان و فراتر از آن.» شورای امنیت که معمولا یک جلسه را در حاشیه مجمع عمومی برگزار می‌کند، قرار است امسال سه بار درباره اوکراین، غزه و مساله گسترده‌تر چالش‌های رهبری در حل و فصل مناقشات، تشکیل جلسه دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست‌جمهوری خود در مجمع عمومی برای آخرین بار سخنرانی خواهد کرد. به استثنای متحدان اروپایی، اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد به‌شدت از حمایت قاطع بایدن از اسرائیل و مسدود کردن درخواست‌های متعدد برای آتش‌بس توسط ایالات متحده در ۸ماه اول جنگ انتقاد کرده‌اند. بایدن در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی را با میانجی‌گری مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس و آزادی همه گروگان‌های حماس رهبری کرده است. اما مذاکرات متوقف شده است و به نظر می‌رسد که انفجار دستگاه‌های الکترونیکی در لبنان در هفته گذشته و حمله هوایی اسرائیل به بیروت در روز جمعه که دست کم ۹نفر جان باختند، چشم‌انداز هرگونه پیشرفتی را کمرنگ می‌کند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و کر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، امسال در گردهمایی شرکت خواهند کرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا