سیاسیاجتماعیفرهنگی و هنری

ضرورت ترمیم در سرمایه اجتماعی برای ایجاد همگرایی و انسجام ملی

کشور در شرایط خاصی قرار دارد و این مساله ضرورت ترمیم در سرمایه اجتماعی برای ایجاد همگرایی و انسجام ملی را دوچندان می‌کند. برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین مسائل توجه به وضعیت اقتصادی و معیشت مردم است.
به گزارش توانانیوز ، اقدام دیگر که می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش سرمایه‌های اجتماعی داشته باشد، وحدت میان جریانات مختلف سیاسی است که در این حوزه با تحقق شعار وفاق ملی دولت می‌توان نسبت به این موضوع امیدوار بود. همچنین تحقق شعارهای پزشکیان نیز بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند فصل جدیدی در افزایش سرمایه‌های اجتماعی در کشور باشد. در گفت‌وگو با نمایندگان راهکارهای افزایش سرمایه‌های اجتماعی را به بحث گذاشتیم.

حل مشکلات اقتصادی؛ شرط ترمیم سرمایه اجتماعی

عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمودآباد و عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه به دست آوردن سرمایه‌های اجتماعی زمان‌بر است، گفت: سرمایه اجتماعی یک شبه به دست نمی‌آید. سرمایه اقتصادی طول می‌کشد که به دست بیاید، اما سرمایه اجتماعی به مراتب زمان بیشتری می‌برد تا جذب شود. سرمایه اجتماعی همواره بهره‌ای از تلاش‌های مختلف در حوزه‌های مختلف است. او ادامه داد: هر چقدر کار در حوزه کنشگران دولتی، مجلس و حوزه‌های مختلف و قوای مختلف به درستی پیش برود، منجر به اعتماد عمومی می‌شود و گام‌به‌گام به اعتماد عمومی کمک می‌کند.

هر اندازه‌ای که اعتماد عمومی ایجاد شود منجر به ایجاد سرمایه اجتماعی می‌شود. البته گاهی به دنبال تنگناهای اقتصادی که در جامعه به وجود می‌آید به خودی خود سرمایه‌های اجتماعی را از دست می‌دهیم و این موضوع تاثیرگذار است. این نماینده مجلس با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی بر سرمایه اجتماعی تاکید کرد: زمانی با فعالان مالیاتی صحبت می‌کردم و به آنها گفتم که شما ممکن است عددی را در بودجه بیاورید و به این طریق می‌خواهید درآمد و سرمایه اقتصادی را بالا ببرید، اما به همان میزان سرمایه اجتماعی را پایین می‌آورید. چون نارضایتی موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود.

فیاضی اظهار کرد: سرمایه اجتماعی به معنای مجموعه‌ای از رضایت‌مندی عمومی در جامعه است. زمانی‌که مردم در شرایط اقتصادی خاص و تنگناهای اقتصادی قرار گیرند و شاهد افزایش مالیات، تورم و نابسامانی در حوزه نظام بانکی و اقتصادی باشند، به خودی خود سرمایه اجتماعی را از دست داده‌ایم. این روند ادامه دارد تا زمانی‌که در حوزه اقتصادی، عدالت اجتماعی، برابری، کاهش فقر، کاهش تبعیض، کاهش شکاف طبقاتی اقداماتی را انجام دهیم تا سرمایه اجتماعی به آهستگی ترمیم شود. او افزود: ممکن است که در زمان کوتاهی سرمایه اجتماعی را از دست دهیم، اما احیای آن در زمان کوتاه ممکن نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا