اجتماعیاقتصادیبین الملل

همکاری روسیه و هند برای ساخت یخ‌شکن‌های قابل استفاده دردریای شمال

روسیه در راستای گسترش همکاری‌های کشتی‌سازی خود با هند، پروژه‌ای به ارزش ۷۱۳ میلیون دلار را به دو کارخانه کشتی‌سازی هندی برای ساخت چهار کشتی یخ‌شکن غیرهسته‌ای جدید سفارش می‌دهد.

به گزارش توانانیوز به نقل از گروه بین‌الملل مانا و به نقل از Hellenic Shipping News، این کشتی‌ها به ناوگان یخ‌شکن قبلی شرکت هسته‌ای روسیه Rosatom ملحق خواهند شد که در مسیر دریای شمال (NSR) فعالیت می‌کنند. شرکت انرژی هسته‌ای دولتی روسیه، Rosatom، که مقر آن در مسکو است، در زمینه انرژی هسته‌ای و محصولات با فنّاوری پیشرفته تخصص دارد.

بر‌اساس این گزارش، دولت هند در حال مذاکره با دو کارخانه کشتی‌سازی، یکی دولتی و دیگری خصوصی، برای ساخت این کشتی‌های یخ‌شکن است. آژانس هسته‌ای روسیه Rosatom مسئول توسعه مسیر دریای شمال و مدیریت ناوگان یخ‌شکن در این مسیر است. مدیر روابط عمومی Rosatom در این زمینه گفت که NSR یک پلتفرم جهانی برای توسعه همکاری‌های چندجانبه در زمینه‌های مختلف است و ما شاهد پتانسیل زیادی برای همکاری با هند در زمینه‌های مختلف، از جمله توسعه محموله تا ساخت کارخانه‌های کشتی‌سازی هستیم.

طبق این گزارش، به علت افزایش تحریم‌های اقتصادی غرب، بخش کشتی‌سازی داخلی روسیه تحت فشار اختلالات زنجیره تأمین قرار گرفته است. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در جریان سفری به مسکو با تقویت همکاری با روسیه در زمینه‌های مختلف از انرژی هسته‌ای گرفته تا کشتی‌سازی موافقت کرد. همچنین شرکت Rosatom هند را به عنوان یک شریک مهم در توسعه NSR معرفی کرده است، که از واردات کارآمد نفت روسیه، زغال سنگ و گاز طبیعی مایع (LNG) سود خواهد برد.

در ادامه گزارش آمده است که هند در حال حمایت گسترده از توسعه بخش کشتی‌سازی خود است، و روسیه به علت رزرو کامل یاردها در چین، کره جنوبی و ژاپن حداقل تا سال ۲۰۲۸ میلادی، در تنگنا قرار دارد. همچنین کارخانه‌های کشتی‌سازی در اروپا به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند سفارش کشتی از روسیه را دریافت کنند، بنابراین، هند بهترین انتخاب برای روسیه به شمار می‌رود.

در پایان گزارش آمده است که امروزه NSR شاهد سفرهای ترانزیتی بسیاری است، زیرا تجارت بین چین و روسیه از این مسیر می‌گذرد. تاکنون حدود ۹۵ درصد از این حجم محموله از مسیر دریای شمال از روسیه به چین منتقل شده است. روسیه قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۱۵۰ میلیون تُن محموله را از طریق NSR منتقل کند و برای تحقق این هدف، کرملین قصد دارد ۵۰ کشتی یخ‌شکن و کلاس یخ جدید به ناوگان خود اضافه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا