اجتماعیحقوقی و قضاییسیاسیعمومیفرهنگی و هنری
موضوعات داغ

حمل و استفاده غیر مجاز از اسلحه و مجازات آن

اخیرا” شاهد افزایش غمناک استفاده از سلاح گرم بر علیه وکلای دادگستری هستیم! همکارانی از دست رفتند که در مقام دفاع از حق ایستاده بودند و شلیک مستقیم با واسطه یا بی واسطه طرف مقابل، به زندگی آنان پایان داد!

به گزارش توانانیوز ، در کشور ایران و در حوزه قوانین، مجازات سختی در مورد حمل و استفاده غیر مجاز از اسلحه وجود دارد و در این میان افرادی هم هستند که می توانند به واسطه شغل و کاری که اشتغال دارند به آن ها اجازه حمل سلاح داده می شود. البته در هر شرایطی این افراد نمی توانند از اسلحه استفاده کنند و قانون و دستور العمل ها به آن ها تذکر جدی داده است که تنها در زمانی که خطر شدیدی آن ها یا نظم جامعه را تهدید می کند می توانند از اسلحه استفاده کنند.

مجوز اسنفاده افراد نظامی و ضابطین از اسلحه

حتی افراد نظامی و ضابطین هم نمی توانند بدون دلیل و بر اساس اختیار شخصی از اسلحه استفاده می کنند و در صورت استفاده نابه جا از اسلحه مطابق قانون به کارگیری سلاح مجازات خواهند شد.پس برای افراد نظامی هم استفاده از اسلحه شرایط خاصی دارد. حال جای تفکر و تأمل دارد که سلاح گرم غیر مجاز چگونه در دسترس برخی از شهروندان و افراد عادی جامعه قرار می گیرد تا شاهد وقوع جرائم منجر به قتل یا مصدومیت بوسیله آن اسلحه باشیم!

قوانین مختلفی در خصوص حمل سلاح گرم،سرد و سایر سلاح ها وجود دارد! شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که فردی شما را تهدید به مرگ با اسلحه می نماید و برخی از افراد در جامعه مدعی می شوند که اسلحه در اختیار دارند و از آن در درگیری های خیابانی استفاده خواهند کرد که البته این اعمال بی تردید خلاف قانون و مستوجب مجازات سنگین می باشد.

بی شک در هر جامعه ای حفظ نظم و امنیت بسیار اهمیت دارد زیرا این عوامل موجب آرامش و امنیت افراد می‌شوند به همین خاطر برای حفظ امنیت عمومی لازم است که مقررات سختگیرانه ای در خصوص حمل اسلحه وضع شود زیرا حمل و جابجایی اسلحه نیز موجب برهم خوردن نظم عمومی و هرج و مرج در جامعه می شود.

مجازات حمل نمودن سلاح های گرم و سرد

لازم به ذکر است که مجازات حمل نمودن سلاح های گرم و سرد با یکدیگر متفاوت است. قانونگذار حکیم در ماده 6 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح مهمات غیر مجاز در این خصوص بیان می کند:« هر کس به طور غیر مجاز سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات موثر یا مهمات آنهارا خریداری، نگهداری یا حمل نماید یا با آنها معامله دیگری انجام دهد،به حبس تعزیری محکوم می شود. در کشور ایران، از میان انواع سلاح های گرم، فقط سلاح شکاری است که می تواند شامل مجوزهای لازم و استفاده آسان تر باشد. به عبارتی اصولا اشخاص مجاز به حمل و نگهداری سلاح شکاری نیستند مگر این که برای دریافت مجوز اقدام کنند. برای دریافت مجوز سلاح شکاری لازم است که شرایطی مورد رعایت قرار بگیرد که از جمله این شرایط می توان به داشتن تابعیت ایرانی، تاییدیه سلامت کامل روانی و جسمی از سوی پزشک متخصص و قابل اعتماد، اخذ گواهی عدم سوء پیشینه  اشاره کرد و نحوه گرفتن آن، بدین صورت است که متقاضیان، بعد از دریافت دفترچه شکار و نامه تاییدیه پزشک، می توانند به مراکز مجاز فروش اسلحه شکاری مراجعه نمایند.

حمل سلاح شکاری چه زمانی جرم است؟

بنابراین حمل سلاح شکاری زمانی جرم است که مجوز مربوط به آن دریافت نشده باشد. در واقع ضبط سلاح شکاری در بزه شکار غیرمجاز، منوط به اثبات عدم مالکیت مجاز متهم در سلاح استفاده شده است و ضبط سلاح دارای پروانه، فاقد وجاهت قانونی است. همچنین لازم به ذکر است که بر اساس رای وحدت رویه شماره 727 دیوان عالی کشور رسیدگی به بزه نگهداری غیرمجاز سلاح شکاری، در صلاحیت دادگاه کیفری دو می باشد.

نکته دیگر این است که دارنده سلاح شکاری حق ندارد در این اسلحه تغییراتی ایجادکند در این خصوص ماده 10 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز در این خصوص مقرر می دارد:« هر کس مبادرت به تغییر در کالیبر، لوله و آلات متحرک هر نوع سلاح نماید یا شماره یا نشانه (آرم) سلاح را جعل نماید به جزای نقدی از بیست میلیون تا هشتاد میلیون ریال محکوم می‌شود. چنانچه تغییر یا جعل به درخواست مالک اسلحه یا متصرف آن صورت گیرد متقاضی نیز به مجازات مباشر محکوم می‌شود.» بنابراین ایجاد تغییرات در اسلحه شکاری جرم بوده و بی شک مستوجب مجازات و با شخص برخورد قانونی می شود.

نکته بسیار حائز اهمیت اینکه اولا” سلاح های غیر قانونی مورد استفاده بر علیه اشخاص به چه طریق در دسترس افراد عادی قرار می گیرد؟ سپس باید بررسی کرد دارندگان سلاح مجاز هم به دلیل نزاع و عدم کنترل هیجان در موارد حساس بر روی طرف مقابل اسلحه کشیده اند!

در قسمت های بعدی این گفتگو به تفسیر بیان خواهیم داشت …

نویسنده : سبد امید امام جمعه

محقق و وکیل دادگستری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا