اجتماعیعلم و فناوریعمومیفرهنگی و هنری
موضوعات داغ

با شنیدن واژه‌ی کاردرمانی چه چیزی به ذهن‌تان می‌آید ؟

ششم آبان 1403 = 27 اکتبر 2024 روزجهانی کاردرمانی (ارگوتراپی)

تصور برخی این است که نقش کاردرمانگران، پیدا کردن شغل مناسب برای افراد است!

به گزارش توانا نیوز ، بعضی‌ها هم فکر می‌کنند کاردرمانی برای تقویت تمرکز کودکان مبتلا به اوتیسم و بیش‌فعالی است!

عده‌ای بر این باور اند که کاردرمانی برای راه‌انداختن کودکی است که در اثر فلج مغزی یا اختلال مشابه آن، قادر به راه رفتن نیست!

افراد دیگری هم فکر می‌کنند نقش کاردرمانی، به کار انداختن دست و پای کسی است که در اثر سکته‌ی مغزی یا آسیب نخاعی و امثال آن، از کار افتاده.

واقعیت این است که کاردرمانی، هیچ‌یک از موارد گفته‌شده نیست اما در عین حال همه‌ی موارد گفته‌شده نیز هست !

کاردرمانی، یکی از رشته‌های علوم پزشکی و توانبخشی است که از سال 1350 وارد ایران شد.

شاید واژه‌ی ^ارگوتراپی^ برای این رشته گویاتر باشد.

گفته‌اند که ^ارگو^ نام پرنده‌ای افسانه‌ای است که با وجود بال‌های شکسته‌اش از بچه‌های خود مراقبت کرده و به آنان غذا می‌دهد و درنهایت فرزندانش را به سامان می‌رساند.

واژه‌ی ارگوتراپی نیز می‌تواند الهام‌گرفته از همین مفهوم باشد.

این رشته به افرادی که به دنبال اختلال یا بیماری یا آسیب خاصی، دچار محدودیت شده‌اند کمک می‌کند که بیشترین توانایی خود را به دست آورده و آن را برای رسیدن به حداکثر استقلال در زندگی به کار ببرند.

واژه‌ی کاردرمانی از آن جهت است که مراجع، این خدمات را به قصد پیشرفت در انجام کارها و فعالیت‌هایش دریافت می‌کند.

و گاهی ممکن است که درمان مراجع هم با استفاده از فعالیت انجام شود. یعنی کار و فعالیت، هم هدف درمان است و هم وسیله‌ی درمان.

همان‌طور که گفته شد ارائه‌ی خدمات کاردرمانی شامل بسیاری از بیماری‌ها و نقایص و اختلالات می‌شود. بنابراین متخصصان کاردرمانی، هرکدام براساس علاقه و تجربه و دانش و شرایط خود، حیطه‌ی فعالیت خود را انتخاب می‌کنند.

اختلالات جسمی یا ذهنی یا روانی در کودکان یا بزرگسالان و سالمندان جزء حیطه‌هایی است که کاردرمانگران ورود می‌کنند. هریک از حیطه‌های گفته‌شده هم به طبقات دیگری تقسیم می‌شود که ممکن است برخی کاردرمانگران به صورت ویژه در آن زمینه فعالیت نمایند.

شاید تعداد زیادی از افراد حتی اسم کاردرمانی و ارگوتراپی را نشنیده باشند. اما کسانی که در خانواده و اطرافیان خود، کودک یا بزرگسال با اختلالات گفته‌شده دارند احتمالا با این رشته آشنا باشند چرا که فرآیند کاردرمانی، غالبا طولانی مدت بوده و گیرندگان خدمات، ممکن است ماه‌ها و یا سال‌ها نیاز به مراجعه‌ی مداوم پیدا کنند تا بهبودی لازم در آنها اتفاق بیفتد.

کاردرمانگران اگرچه تاثیر بسیار بالایی بر سلامت جامعه دارند، اما آن‌گونه که باید قدر آنها دانسته نمی‌شود و در حرفه‌ی خود با چالش‌های متعددی مواجه هستند.

روز بیست‌وهفتم اکتبر (ششم آبان) به عنوان روز جهانی کاردرمانی از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی شده و بهانه‌ای است برای اطلاع‌رسانی و همچنین تقدیر از متخصصان کاردرمانی.

نویسنده : مرتضی شمسیان نورسته

کاردرمانگر و محقق و پژوهشگر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا