سیاسیانتخاباتعمومی

مناظره چهارم انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی

چهارمین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با موضوع سیاسی برگزار شد.

به گزارش توانانیوز،  چهارمین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، از دقایقی قبل با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علی زاکانی، امیرحسین قاضی زاده و محمدباقر قالیباف  نامزد انتخابات و با موضوع «سیاسی» برگزار شد

مناظره چهارم نسبت به مناظرات قبلی تفاوت‌هایی داشت و با حذف زمان استراحت و سوال سوم و البته افزایش زمان‌های 4 دقیقه‌ای به 5 دقیقه، کوتاه‌تر شد.

به این ترتیب، در هر مرحله، هر نامزد در 5 دقیقه اول به سوالات کارشناسان پاسخ می‌دهد و در 5 دقیقه دوم، به نقد اظهارات دیگر نامزدها می‌پردازد.

در مرحله نهایی مناظره نیز هر نامزد می‌تواند طی 6 دقیقه صحبت های خود را جمع‌بندی کند.

پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: شهید سلیمانی بر این باور این بود که فرصتها در دل تهدیدهاست؛ تهدیدها هر چه قدر بزرگ باشد فرصتها بزرگتر است.

وی افزود: اولویت بنده در دولت چهاردهم در سیاست خارجی دیپلماسی و مصوبه نظام است؛ تعداد قابل توجهی پرونده وجود دارد که بسته نشده است. اگر بسته شده است اجرا نشده است؛ اولویت اول ما این است که هیچ پرونده‌ای باز نماند و آنها را پیگیری کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آن چیزی که باعث می‌شود ما موفق شویم این است که بتوانیم یک اجماع ایجاد کنیم ما در سطح ملی نیازمند وحدت هستیم؛ لذا این اجماع هم در داخل و هم در خارج است؛ دلیل آن است که سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی است.

قالیباف تصریح کرد: ما حتما مذاکره می‌کنیم همین طور که شهید رئیسی دنبال کرد و حتما به توافق می‌رسیم؛ قانون راهبردی مجلس بند 6 آن را باید مبنای خود قرار دهیم. ما هر توافقی که در آن انتفاع اقتصادی برای مردم داشته باشد گام به گام در مقابل اقدام طرف مقابل پیش خواهیم برد. در کنار داخل هم به خنثی سازی تحریم می‌پردازیم.

وی تاکید کرد: قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها را مشاور آقای پزشکیان می‌گوید مانع می‌بینیم! این در شرایطی است که رهبری معظم انقلاب فرمودند این قانون مبنای کار ما و مبنای تعیین تکلیف است. این تضاد را چگونه می‌خواهند دنبال کنند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این حرفهایشان می‌شود بهانه‌ای که مثل گذشته گفتند نگذاشتند و نشد! و می‌شود مثل ماجرای واکسن که می‌گفتند نگذاشتند واکسن وارد کنیم. دهه 90 دهه تلخی بود و نباید آن موضوعات تکرار شود.

مسعود پزشکیان اظهار داشت: ما اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی و بین‌المللی و اجتماعی‌مان را حل کنیم باید اجماع داشته باشیم و عموم مردم را راضی نگه‌ داریم.  برجام برای همان دولتی است که برادران ما می‌گویند بد است و مدام او را نقد می‌کنند و الان هم به دنبال حل کردن برجام هستند.

وی افزود: برجام مزیتی بود که دولت گذشته توانست بدست بیاورد ولی با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند و دعوا بر سر این است که به اسم من باشد و به اسم شما نباشد و این اختلافات باعث شد که روز به روز وضعیت بدتر شود.

پزشکیان گفت: ما الان مزیت‌های کشورمان نفت، گاز و وضعیت ژئوپولیتیکی که در منطقه داریم هست. ما در منطقه می‌توانیم ترانزیت غرب به شرق باشیم و  بیشترین مزیت را در گردشگری و نفت و گاز برای مردم‌مان به ارمغان بیاریم. اینکه چرا نتوانستیم علتش این است که ما هم با خودمان دعوا داریم و هم با همسایگان‌مان. البته کاری که شهید رئیسی کردند قابل قدردانی است و تلاش کردند که برجام را نهایی کنند و مشکل با همسایگان حل شود ولی ما کاری داریم می‌کنیم که با اختلافات داخلی این مسائل حل نشود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما اگر می‌خواهیم رونق اقتصادی داشته باشیم باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف حل کنیم و باید FATF  را به یک نحوی حل کنیم. ما در وضعیتی قرار داریم که گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. ما تا مشکلات‌مان در حوزه بین‌المللی را حل نکنیم، چین،‌ روسیه و عراق با ما در ارتباط اقتصادی نمی‌آیند.

وی افزود: بریکس و شانگهای و دیگر توافقنامه‌ها تا زمانی که مشکلات بین‌الملی ما حل نشود، قابل بهره‌برداری برای کشور نیست. سهم ما از بازار با گفتگویی که با همسایگان خواهیم داشت و وحدت وانسجام در داخل، حل می‌شود.

مصطفی پورمحمدی گفت:  همه می‌دانیم سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است و اگر در داخل توانمند باشیم میتوانیم اهداف خود را درعرصه بین المللی مطرح کنیم. بحث انتخابات ریاست جمهوری موضوع مهمی است که در حال برگزاری مقدمات برگزاری انتخابات هستیم اما در کجا بحث سیاست داخلی شد؟ این همه میزگرد جلسات گفتگو و صحبتها حرف از سیاست داخلی نشد؟

وی تصریح کرد: چرا نمی‌خواهیم در سیاست داخلی حرف بزنیم و موضوع مهم کشور امروز انتخابات است و انتخابات مشارکت مردم است. رهبری فرمودند با مشارکت اقتدار ملی تولید می‌شود و با اقتدار ملی هم دفع خطرات دشمن و هم مشکلات داخلی حل می‌شود. اما در 10 روز اخیر نظرسنجی‌ها افزایش مشارکت را نشان نمی‌دهد. هیچ حس و حالی در جامعه دیده نمی‌شود!

پورمحمدی تصریح کرد: بحث انتخابات ناموس سیاسی کشور است. جمهوری اسلامی با رای و حضور مردم شکل گرفته است و از روز اول امام بزرگ ما بحث انتخابات را جدی مطرح کرد. زمانی که وزیر کشور شدم فهمیدم که مشکل انتخابات جدی است. نامه‌ای به مقام معظم رهبری در سال 1387 نوشتم و مشکلات انتخابات را مطرح کردم و ایشان لطف کردند و به مجمع تشخیص ارجاع دادند و مجمع نیز تأیید کردند. 8 سال طول کشید تا سیاستهای انتخابات نوشته شود و من به آقای هاشمی رفسنجانی اعتراض کردم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: در سال 95 تصویب شد تا امروز هنوز قانون انتخابات کامل نوشته نشده است و هم مجلس دهم و مجلس یازدهم که آقای قالیباف بودند، هنوز ما سیاست قانون جامع انتخابات براساس سیاست‌های کلی را ننوشتیم. سال 88 بسیاری از گرفتاری‌ها که داشتیم به خاطر  سیاست‌های انتخاباتی درست نبود و این مسئله بسیار جدی است.

وی گفت: در انتخابات جاری یک مسئله جدی است و تعدادی از آقایان از جمله جهانگیری، لاریجانی و دکتر حسینی و… تأیید نشدند. چرا ما باشیم آنها نباشند؟! البته به اعضای شورای نگهبان حق می‌دهم اینها می‌گویند که ما قاضی هستیم. ما نباید قوانین ما و تأیید صلاحیت‌های ما شناور باشد. قوانین انتخاباتی در دنیا جزو قوانین اساسی آنها هستند و جزو قانون‌های پایدار و غیرقابل تغییر است.

سعید جلیلی ضمن تبریک عید سعید غدیر بیان کرد: ما وقتی سخن از فرصت‌ها می‌گوییم بخش عمده‌ای از فرصت‌ها در سیاست خارجی است. فرصت این‌گونه شکل می‌گیرد که کشورها با هم اشتراکاتی دارند و بر اساس آن تعامل دارند، اینجا فرصت شکل می‌گیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید بدانیم در روابط خود با کشورهای جهان چه اشتراکاتی داریم و به چه فرصت‌هایی می‌رسیم؟ اولین اشتباه این است که ارتباط‌مان را با دو-سه کشوری بدانیم که اتفاقاً بیشترین دشمنی را با ما دارند.

جلیلی اظهار داشت: باید بدانیم هدف‌مان در اقتصاد چیست؛ ما امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم، یکی اشتغال و دیگری ارزآوری. اگر این دو کار ابتدای دولت شروع شد، باید مشخص باشد که چه نتایجی خواهد داشت. باید اقتصاد ما در زنجیره‌ی اقتصاد جانمایی شود و بدانیم در کشورهای همسایه چه جایگاهی داریم.

وی با ذکر مثالی افزود: زمانی که کشور روسیه با اتحادیه اروپا دچار اختلاف شد، 11 میلیارد دلار صیفی‌جاتش را از آن‌جا وارد می‌کرد؛ آن‌موقع فرصتی برای ما پیش آمد و این فرصتی برای ما بود. زمانی کسانی که امروز ادعاهایی دارند، روابط 6 میلیارد دلاری ما به‌دلیل اینکه ارزآوری برای این افراد مهم نبود، سطح روابط به 200 میلیون دلار رسید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر سفارت باید یک سکوی صادراتی باشد و باید برای ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور یک ماموریت شده بود و رئیس‌جمهور در هر سفر باید فعالان اقتصادی را با خود همراه ببرد.

جلیلی عنوان کرد: باید هرجا فرصتی وجود دارد، از آن استفاده کنیم. بنده زمانی که معاون وزارت خارجه بودم، آن‌دوران با کشورهای آمریکای لاتین توانستیم صادرات چند میلیارد دلاری داشته باشیم. شهید رئیسی در سریلانکا صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را به رخ کشید.

وی گفت: در عرصه‌های گردشگری، سلامت، آموزش، عرصه فرهنگ و اقتصاد می‌توان برای کشور ایجاد فرصت کرد. ما در منطقه بیشترین همکاری‌ها را داشتیم و باید روابط اقتصادی با این کشورها در بیشترین وضع باشد.

علیرضا زاکانی گفت: ما در یک کتابی با عنوان “سیاست خارجی” ایده محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه ایده‌های خود را ترسیم کردیم و با چارچوب مشخص مبتنی بر قدرت داخلی و انسجام و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های ملی منطقه‌ای و جهانی ظهور و بروز قدرت ایران را بیشتر کرده و جایگاه جدیدی را برای ایران درعرصه منطقه وجهان ثبت کنیم.

وی تصریح کرد: مبانی سیاست خارجی سه چیز است، یکی رهنمودهای مقام معظم رهبری است. مفروضات ما این است که دوران گذار است و قدرت دچار یک دگرگونی و پراکندگی است و جهان در حال تغییر است و با مدل‌های سوخته نمی‌شود جایابی درستی برای قدرت در عرصه جهانی داشت.

زاکانی اظهار کرد: 5 گام را نیز تعریف کردیم که در ابتدا ارتقای کرامت انسانی است یعنی بازیابی پیام اساسی انقلاب اسلامی در سراسر جهان است. امروز زمانی که از آزادسازی قدس صحبت می‌کنیم در آمریکا نیز خریدار دارد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری افزود: نکته دیگر ارتقای منزلت تصویر جهانی ایران است، این حصاری که در ایران کشیدند و سیاه نمایی‌ها باید شکسته شوند و بهترین پیام آور برای در این بخش ایرانیان خارج از کشور هستند.

وی گفت: محور سوم فعالیت سیاست همسایگی و ارتقای محور مقاومت است. ما ظرفیت بی نظیری در منطقه داریم که به زعم دشمنان در منطقه غرب آسیا ایران قدرت برتر است به ویژه بعد از کاری که در وعده صادق صورت گرفت و در طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که معادلات منطقه‌ای تغییر کرد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد‌: نکته چهارم دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است و از همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و داخلی خود باید استفاده و دیگران را به خود وابسته کنیم.

زاکانی با اشاره به ظرفیت‌های درون کشور خاطرنشان کرد:‌  36 کشور به ایران در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار به ایران وابستگی دارند و این برای ایران قدرت تولید می‌کند. زمانی که در جهان و در قدرت‌های نوظهور ارتباطات کارهایی از جمله حضور در بریکس و شانگهای که آروزی یک عده‌ای بود در دولت شهید رییسی به ثمر رسید، فرصت‌های جدیدی خلق می‌شود.

وی گفت: دیپلماسی اقتصادی نیاز به تحول در وزارت خارجه و نیاز به بسترسازی برای حضور بخش خصوصی در سراسر جهان دارد که اتفاق بیافتد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: موقعیت ژئوپولوتیک ایران در جهان باید منزلت یابی جدیدی شود و این فرصت‌ها، فرصتی نیست که بشود آن را از دست داد. با ایده محوری و منزلت‌جویی باید مسیری را برویم که در این مسیر ایران را بر قله‌های جهان بنشانیم.

قالیباف اظهار داشت: واقعاً متوجه نشدم که برنامه آقای پزشکیان و ستادش در حوزه رفع تحریم‌ها با وجود قانون راهبردی مجلس چه خواهد بود؟

وی افزود: وقتی می‌گویم مذاکرات را قبول دارم و پیگیری می‌کنم بر اساس ماده 6 قانون اقدام راهبردی؛ یعنی این قانون اجازه می‌دهد قدم به قدم پیش برویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: غنی‌سازی 60 درصدیِ اورانیوم براساس قانون راهبردیِ مجلس انجام شده اما اگر آن‌ها چند تحریم را رفع کنند، ما هم غنی‌سازی را کاهش می‌دهیم؛ یعنی اگر فروش نفت ما آزادسازی شود می‌توانیم پروتکل الحاقی را برگردانیم؛ اگر آنها بنادر و بیمه ما را و بانک مرکزی ما را از تحریم آزاد کنند، می‌توانیم تعهداتی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه درحوزه خنثی سازی تحریم فرصتهای بسیار بزرگی داریم، ادامه داد: در اوراسیا و شانگهای و بریکس فرصتهای بسیار بزرگی داریم؛ همین الان 24 میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قراردادهایی که با کشورهای نوظهور امضا کرده‌ایم؛ کشورهایی که مخالف آمریکا هستند و با ما کار می‌کنند.

قالیباف تصریح کرد: ولی داخل کشور وحدت رویه نداریم چون اختلافات میان دستگاهی داریم؛ در حوزه ترانزیت هوایی از یک درآمد بزرگ محروم شده‌ایم که این در یک سال قابل جبران است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه پایتخت دوم اقتصادی‌مان را در چابهار تاسیس خواهیم کرد، تاکید کرد: 5 درصد راه آهن‌های احداثی ما هیچ منفعتی برای ما ندارد. اگر آن را در قالب سیاست درستی اجرا کرده بودیم وضع ما بهتر بود. به خاطر سیاست‌های غلط و هماهنگی‌های غلط در اجرای سیاستها که ضعف مدیریت خودش را نشان می‌دهد.

وی بیان داشت: بسیاری از مشکلات ما بدون کمک FATF و  درگیری با تحریم کنندگان قابل حل است./تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا