علم و فناوریاجتماعیبین الملل
موضوعات داغ

ژاپن در حال کشف “راه حلی پنهان” برای معضل شرکت‌های زامبی است

در طول 72 سال فعالیت، شرکت “هیتوشی فوجیتا” مانند بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، در زمینه تولید قطعات فلزی فعالیت می‌کرد. اما در اقدامی غیرمعمول برای یک تولیدکننده ژاپنی، این شرکت در طی یک دهه گذشته با خرید دو شرکت مجاور، اقدام به گسترش فعالیت خود نمود.

به گزارش توانانیوز، فوجیتا می‌گوید: “اگر شرکت‌های کوچک و متوسط ​، چنین اقداماتی را انجام ندهند، آینده ی کشور ژاپن، که در قرن بیستم به عنوان پیشرو در صنعت تولید جهانی شناخته می‌شد، تاریک خواهد بود.”

مشکل شرکت‌های زامبی:

رشد ضعیف و کاهش جمعیت در طی سال‌های متمادی، باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​ژاپن با اتکا به کمک‌های دولتی و وام‌های ارزان‌قیمت به سختی به حیات خود ادامه دهند. این شرکت‌ها که حدود 70 درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند، با کاهش حمایت‌های دوران پاندمی و افزایش نرخ بهره، برای اولین بار در 17 سال اخیر، با چالش‌های جدی روبرو هستند.

راه حل جدید:

سه مقام ارشد دولتی به رویترز گفتند که دولت ژاپن در حال حاضر تمایل دارد تا اجازه دهد تعداد بیشتری از شرکت‌های ناکارآمد ورشکست شوند. این اعتراف بی‌سابقه نشان‌دهنده نیاز فوری به جایگزینی این شرکت‌ها با کسب‌وکارهای پویا و قادر به رشد است.
اگرچه مقامات دولتی انتظار ندارند این تغییر به سرعت رخ دهد، اما این تغییر در تفکر، گامی آشکار در جهت انحراف از سیاست‌های سنتی ژاپن به حساب می‌آید. سیاست‌هایی که به طور معمول به جای تمرکز بر بهره‌وری، سعی در جلوگیری از ورشکستگی‌ها و حفظ شغل‌های موجود داشتند.

مقامات مذکور که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: “این اقدام به هدایت نیروی کار و سرمایه‌گذاری به سمت کارآمدترین شرکت‌ها در بازار کار محدود کنونی کمک می‌کند و در نتیجه منجر به افزایش دستمزدها خواهد شد.”
یکی از این مقامات خاطرنشان کرد: “البته دولت انتظار دارد این تغییر بیشتر از طریق ادغام و تملک شرکت‌ها صورت گیرد تا ورشکستگی‌های گسترده و اخراج کارکنان.” به همین منظور، مراکز مشاوره‌ای برای راهنمایی و مشاوره به کسب‌وکارهای کوچک در زمینه ادغام و تملک توسط دولت ایجاد شده است.

موانع پیش رو:

بر اساس مصاحبه با 20 نفر، از جمله پنج مقام دولتی، بانکداران، کارشناسان صنعت و سه صاحب کسب‌وکار، این بازنگری در رویکرد سنتی ژاپن به تجارت با موانع متعددی روبرو است. یکی از مهم‌ترین این موانع، “پیمان نانوشته اجتماعی” است که بر اقتصاد پس از جنگ حاکم بوده است.
فوجیتا، 46 ساله، که شرکت “ساکائی سِیساکوسو” را در کاکامیهارا، مرکز ژاپن اداره می‌کند، می‌گوید: “بسیاری از مالکان شرکت‌های تولیدی کوچک، از نسل قبل از من هستند و تمایل دارند کسب‌وکار خود را به عنوان مهندس اداره کنند. آنها در واقع مهارت‌های لازم برای خرید یک شرکت دیگر را ندارند.”

شرکت فوجیتا قطعاتی برای شیرآلات و نیمه‌رساناها تولید می‌کند و او قصد دارد فعالیت خود را در زمینه تولید قطعات با ارزش‌تر بیشتر گسترش دهد.

وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در پاسخ کتبی به سوالات، اعلام کرد که به حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) از طریق تامین مالی و سایر اقدامات ادامه خواهد داد. این وزارتخانه همچنین تاکید کرد که شرکت‌ها باید با سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری، قدرت کسب درآمد خود را افزایش دهند.

وزارتخانه مذکور در ادامه بیان کرد که ورشکستگی‌ها در حال حاضر “در حال افزایش جزئی” هستند و به سطح قبل از پاندمی بازگشته‌اند، در حالی که کارگران برای شرایط بهتر، از جمله دستمزد بالاتر، شغل خود را تغییر می‌دهند.

وزارتخانه در نهایت گفت: “ما به طور مداوم به رصد اوضاع ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که ورشکستگی‌ها به حدی افزایش نمی‌یابد که منجر به افزایش نرخ بیکاری شود.”

مترجم: مبنو مهدور

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا