بین الملل
موضوعات داغ

ایالات متحده ممنوعیت فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان سعودی را لغو می‌کند

واشنگتن، 9 آگوست (رویترز) – دولت بایدن تصمیم گرفته است که ممنوعیت فروش سلاح‌های تهاجمی به عربستان سعودی را لغو کند. این ممنوعیت که به مدت سه سال اجرا شده بود، به منظور فشار بر این پادشاهی برای پایان دادن به جنگ یمن وضع شده بود. این موضوع را سه منبع آگاه به رویترز در روز جمعه اعلام کردند.

به گزارش توانانیوز، به گفته یک مشاور کنگره، دولت این هفته کنگره را در جریان تصمیم خود برای لغو این ممنوعیت قرار داده است. یکی از منابع گفت که ممکن است فروش‌ها از هفته آینده از سر گرفته شود، در حالی که منبع دیگری اظهار داشت که هنوز در مورد زمان‌بندی این اقدام بحث‌ها ادامه دارد.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن گفت: “عربستانی‌ها به تعهدات خود عمل کرده‌اند و ما آماده‌ایم تا به تعهدات خود عمل کنیم و این موارد را از طریق اطلاع‌رسانی و مشورت‌های مناسب کنگره به حالت عادی بازگردانیم.”

طبق قانون ایالات متحده، معاملات بزرگ تسلیحاتی بین‌المللی باید توسط اعضای کنگره مورد بررسی قرار گیرد قبل از اینکه نهایی شوند. قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه در سال‌های اخیر درباره تأمین سلاح‌های تهاجمی به عربستان سعودی تردیدهایی داشتند، به دلیل مسائلی مانند تلفات غیرنظامیان در حملات این کشور در یمن و نگرانی‌های متعدد حقوق بشری.

اما این مخالفت‌ها در پی بحران‌های اخیر در خاورمیانه پس از حمله مرگبار حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و تغییرات در نحوه اجرای کمپین در یمن، کاهش یافته است.

سطح تهدید در منطقه از اواخر ماه گذشته افزایش یافته است، با توجه به اینکه ایران و حزب‌الله لبنان، که توسط ایران حمایت می‌شود، تهدید کرده‌اند که در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس، در تهران، به اسرائیل حمله خواهند کرد.

دولت بایدن همچنین در حال مذاکره برای یک پیمان دفاعی و توافق برای همکاری هسته‌ای غیرنظامی با ریاض به عنوان بخشی از یک توافق گسترده‌تر است که به عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل می‌انجامد، هرچند که این هدف همچنان دست‌نیافتنی است.

از مارس 2022، زمانی که عربستان سعودی و حوثی‌ها به یک آتش‌بس تحت هدایت سازمان ملل رسیدند، هیچ حمله هوایی از سوی عربستان در یمن انجام نشده و شلیک‌های متقابل از یمن به داخل عربستان نیز به طور عمده متوقف شده است.

بایدن در سال ۲۰۲۱ رویکرد سخت‌گیرانه‌تری نسبت به فروش تسلیحات به عربستان سعودی اتخاذ کرد و دلیل آن را کمپین این کشور علیه حوثی‌های همسو با ایران در یمن اعلام کرد که تلفات سنگینی را به غیرنظامیان وارد کرده بود.

جنگ یمن به عنوان یکی از چندین نبرد نیابتی بین ایران و عربستان سعودی دیده می‌شود. حوثی‌ها در اواخر سال ۲۰۱۴ دولتی که مورد حمایت عربستان بود را از صنعا بیرون کردند و از سال ۲۰۱۵ در جنگ با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان هستند. این درگیری صدها هزار نفر را کشته و ۸۰ درصد جمعیت یمن را وابسته به کمک‌های بشردوستانه کرده است.

مترجم: مینومهدور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا