شمارش معکوس برای آزاد سازی قیمت ها
بابک صدرایی کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص پیش فروش ایران خودرو و ثبت نام بیش از ۳ میلیون نفر در این مرحله گفت: به اعتقاد من این آخرین پیش فروش و واگذاری خودرو در قالب سامانه است و اعلام این اعداد و اظهارات مقامات در راستای زمینه سازی برای آزاد کردن قیمتها و حذف سامانه فروش خودرو است.
وی ادامه داد: مدیران دولت جدید بر این عقیده هستند که قیمتگذاری دستوری و عرضه خودرو به صورت فعلی پاسخگوی نیاز بازار نیست. این یعنی سیاستگذاریهای ۳ سال اخیر و ایجاد سامانه هیچ فایدهای نداشته است و برعکس باعث ایجاد رانت و بازار کاذب شده وعملا امروز خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شده است.
صدرایی تصریح کرد: به اعتقاد من ظرف روزهای آینده قیمت خودرو آزاد خواهد شد و فاصله قیمت کارخانه و بازار کمتر خواهد شد اگر ایران خودرو و سایپا محصولات خود را به قیمتی عرضه کنند که حداقل ضرر نکنند توان تولید آنها افزایش خواهد یافت و در میان مدت یعنی در بازه زمانی بیش از یکسال قیمت کارخانه با قیمت بازار یکی خواهد شد.
وی خصوص واردات خودرو گفت: سیستم فعلی واردات یک سیستم شلخته، بینظم و غیر مدیریتی است همین عامل سبب شده که یک برند توسط ۱۰ شرکت وارد شود از سوی دیگر شرکتهایی که هیچ سابقهای ندارند و مشخص نیست که بتوانند سایر خدمات خودرو را تامین کنند مجوز واردات میگیرند؛ عدم وجود نظم و مدیریت در این حوزه سبب شده که عملا واردات خودرو هیچ تاثیری در تنظیم بازار نداشته باشد.
صدرایی با اشاره به دیگرعوامل ناکارآمدی واردات خودرو گفت: ممنوعیت واردات در سالهای اخیر سبب شده تقاضا انباشته شود از سوی دیگر محدودیتهای اعمال شده برای واردات سبب شده که خودروهای وارداتی به لحاظ فنی، آپشنال و ظاهر مورد پسند مشتریان نباشند.
وی ادامه داد: با وضعیت فعلی تحریمها و بدون محدودیت ارزی در بهترین حالت توانایی واردات سالانه ۴۰ هزار خودرو را داریم این درحالی است که نیاز بازار ۶۰ تا ۷۰ هزار خودرو است.
صدرایی با اشاره به لزوم افزایش سرعت در واردات گفت: سال گذشته در همین موقع نزدیک هزار خودرو به کشور وارد شده بود درحالیکه در ۵ ماهه امسال ۱۳ هزار خودرو وارد شده همین امر سبب شده که تویوتا کمری که سال گذشته ۴.۵ میلیارد بود امروز ۲.۵ میلیارد قیمت داشته باشد مجموع این عوامل یعنی متناسب نبودن خودروهای وارداتی با نیاز مشتری، نوسان شدید قیمتها و نگرانی بابت خدمات پس از فروش که عامل ان حضور شرکتهای گمنام است سبب شده که بیشتر خودروهای وارداتی در نمایشگاهها یا گمرک بمانند برای همین است شما نمیتوانید واردات ۱۳ هزار خودرو خارجی را در خیابانها احساس کنید.