بین الملل
موضوعات داغ

روسیه پهپاد انتحاری با موتور چینی تولید می‌کند

کی‌یف، ۱۳ سپتامبر (رویترز) – روسیه از سال گذشته تولید یک پهپاد حمله‌ی دوربرد جدید به نام «Garpiya-A1» را آغاز کرده است که از موتور و قطعات چینی استفاده می‌کند و این پهپاد در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گرفته است. این اطلاعات بر اساس دو منبع از یک سازمان اطلاعاتی اروپایی و اسنادی که رویترز به آنها دست یافته، اعلام شده است.

به گزارش توانا نیوز ، اطلاعاتی که به دست آمده شامل قرارداد تولید پهپاد جدید، مکاتبات شرکت درباره‌ی فرآیند تولید و اسناد مالی بوده است و نشان می‌دهد که شرکت «IEMZ Kupol» که زیرمجموعه‌ای از سازنده‌ی تسلیحات دولتی روسیه یعنی «Almaz-Antey» است، بیش از ۲۵۰۰ پهپاد Garpiya را از جولای ۲۰۲۳ تا جولای ۲۰۲۴ تولید کرده است.

وجود این پهپاد جدید روسی که از تکنولوژی چینی استفاده می‌کند، پیش از این گزارش نشده بود. شرکت‌های IEMZ Kupol و Almaz-Antey به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

دو منبع اطلاعاتی گفتند که پهپاد «Garpiya» که به معنای «هارپی» در زبان روسی است، علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین استفاده شده و به زیرساخت‌های حیاتی آسیب رسانده و تلفات غیرنظامی و نظامی به بار آورده است.

این منابع تصاویری را که ادعا می‌کردند از بقایای پهپاد Garpiya در اوکراین است، با رویترز به اشتراک گذاشتند، اما جزئیات بیشتری ارائه نکردند. رویترز اطلاعاتی را که این نتیجه‌گیری را تقویت می‌کند پیدا کرد، اما قادر به تأیید مستقل تصاویر نبود.

این منابع خواستار عدم افشای نام خود و سازمانشان به دلیل حساسیت اطلاعات شدند و همچنین درخواست کردند که برخی جزئیات مانند تاریخ‌های مربوط به اسناد فاش نشود.

ساموئل بندت، عضو ارشد مرکز امنیت نوین آمریکا، مستقر در واشنگتن دی‌سی، به رویترز گفت که اگر وجود پهپاد Garpiya تأیید شود، نشان‌دهنده‌ی انحراف روسیه از وابستگی به طرح‌های ایرانی برای پهپادهای دوربرد خواهد بود.

او گفت: “اگر این درست باشد، می‌تواند نشان دهد که روسیه اکنون می‌تواند بیشتر به توسعه‌ی داخلی خود و به‌وضوح به چین متکی باشد، زیرا هر دو طرف این جنگ به بسیاری از قطعات چینی برای تولید پهپاد وابسته هستند.”


ایران، که برای این داستان اظهارنظری نکرد، از زمان شروع تهاجم در فوریه‌ی ۲۰۲۲ بیش از هزار پهپاد انتحاری «Shahed» به روسیه عرضه کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در ماه می سال گذشته این موضوع را اعلام کرد.

این پهپادها برای خسته کردن پدافند هوایی اوکراین و ضربه زدن به زیرساخت‌ها در نقاط دور از خطوط مقدم استفاده شده‌اند. ایران بارها ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در اوکراین را تکذیب کرده است.

وزارت دفاع روسیه برای این داستان اظهار نظری نکرد و وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای به رویترز اعلام کرد که پکن به‌طور دقیق صادرات اقلام دارای کاربرد نظامی، از جمله پهپادها، را کنترل می‌کند.

مترجم : مینو مهدور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا