علم و فناوریاجتماعیعمومی

چگونه اینتل کسب‌وکار پلی‌استیشن سونی را از دست داد 

سان فرانسیسکو، 16 سپتامبر (رویترز) – اینتل در سال 2022 قرارداد طراحی و تولید تراشه پلی‌استیشن 6 سونی را از دست داد. این رویداد ضربه‌ای بزرگ به تلاش این شرکت برای ساخت کسب‌وکار تولید قراردادی نوپای خود وارد کرد. بر اساس اطلاعات سه منبع آگاه، اینتل در تلاش بود تا در یک مناقصه رقابتی، از شرکت AMD پیشی بگیرد و طراحی تراشه پلی‌استیشن 6 و تولید آن را با همکاری شرکت تایوانی TSMC به عهده بگیرد. این قرارداد می‌توانست میلیاردها دلار درآمد و تولید هزاران ویفر سیلیکونی در هر ماه را برای اینتل به همراه داشته باشد.

به گزارش توانانیوز، اینتل و AMD دو رقیب نهایی در این مناقصه بودند. کسب قرارداد طراحی تراشه پلی‌استیشن 6 سونی برای بخش طراحی اینتل پیروزی بزرگی محسوب می‌شد و همچنین نقطه عطفی برای بخش تولید قراردادی (کارخانه‌سازی) این شرکت بود که محور اصلی برنامه بازسازی مدیرعامل اینتل، پت گلسینگر، به‌شمار می‌رفت.

گلسینگر در سال 2021 برنامه‌هایی برای ایجاد واحد تولید قراردادی اعلام کرده بود و این واحد به طور رسمی در فوریه امسال در سن خوزه، کالیفرنیا، راه‌اندازی شد. قرارداد تراشه پلی‌استیشن از بخش طراحی اینتل نشأت گرفته بود، اما می‌توانست به بهبود عملکرد مالی بخش تولید قراردادی نیز کمک کند.

این اولین بار است که جزئیات این مذاکرات و چگونگی شکست اینتل در کسب قرارداد کنسول بازی نسل بعدی سونی گزارش می‌شود.

به طور معمول، کنسول‌های سونی طی پنج سال بیش از 100 میلیون واحد فروش دارند. اگرچه کسب‌وکار طراحی تراشه کنسول سود کمتری نسبت به محصولاتی مانند تراشه‌های هوش مصنوعی دارد که حاشیه سود آن‌ها بالای 50 درصد است، اما همچنان کسب‌وکاری پایدار است که می‌تواند از فناوری‌هایی که شرکت از قبل توسعه داده، بهره‌مند شود.

کسب‌وکار سونی همچنین می‌توانست به رشد کسب‌وکار تولید قراردادی اینتل کمک کند، که در حال حاضر برای جذب مشتریان بزرگ جدید با چالش مواجه است.

به گفته دو منبع، اختلاف بر سر میزان سود اینتل از فروش هر تراشه به سونی باعث شد تا اینتل نتواند با این شرکت ژاپنی بر سر قیمت نهایی به توافق برسد. در نهایت، AMD موفق شد قرارداد را از طریق یک مناقصه رقابتی به‌دست آورد که دیگر شرکت‌های رقیب مانند Broadcom را نیز از دور خارج کرد.

مذاکرات میان سونی و اینتل چندین ماه در سال 2022 به طول انجامید و شامل جلساتی میان مدیران عامل دو شرکت و ده‌ها مهندس و مدیر اجرایی بود.

سخنگوی اینتل در پاسخ به گزارش رویترز درباره مذاکرات پلی‌استیشن 6 و شکست اینتل در کسب این قرارداد گفت: “ما به شدت با این توصیف مخالفیم، اما قصد نداریم در مورد هیچ گفتگوی جاری یا احتمالی با مشتریان اظهار نظر کنیم. ما یک مجموعه قوی از مشتریان در هر دو بخش محصول و تولید قراردادی داریم و به‌طور کامل بر نوآوری برای رفع نیازهای آن‌ها تمرکز کرده‌ایم.”

مترجم : مینو مهدور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا