اجتماعیاقتصادی

چشم انداز بازار حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۵

سال ۲۰۲۴ میلادی سال شگفت‌انگیزی برای حمل‌ونقل کانتینری بود. به گونه‌ای که شرایط با یک سال قبل از آن بسیار متفاوت به نظر رسید.

به گزارش توانانیوز ، به نقل از مانا اینک در ابتدای سال جدید میلادی مشاهده می‌شود که بازار حمل کانتینر و اجاره کشتی نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۴ آرام شده است. اگرچه بازار حمل‌و‌نقل کانتینری از تابستان سال گذشته رو به سردی نهاده است، اما نسبت به ۱۲ ماه قبل نرخ‌ها در سطح بالاتر‌ی ایستاده‌اند. با نگاهی به آنچه در سال ۲۰۲۴ میلادی برای ناوگان کانتینری رقم خورد ارزیابی کارشناسان برای سال ۲۰۲۵ میلادی محتاطانه و با شک و تردید همراه است که آیا این صنعت می‌تواند مانند سال قبل ضمن مقابله با چالش‌های فرارو همچنان قوی ظاهر شود

چشم انداز بازار حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۵

اختصاصی مانا – حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ و انحراف آنها به سمت دماغه امید نیک منجر به افزایش نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری و بالا رفتن تقاضا شد. در پی این رویداد، نرخ حمل از آسیا به اروپای شمالی با دور زدن از دماغه امید نیک به ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید که در مقایسه با ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار پیش از حمله به کشتی‌ها، بیش از دو برابر افزایش یافته است.

ادامه بحران دریای سرخ

بدین ترتیب، در سال ۲۰۲۵ میلادی خطرات و عدم قطعیت‌هایی وجود دارد. در این راستا، تحلیلگران و کارشناسان انتظار ندارند که حملات به صنعت کشتیرانی در سال جاری پایان یابد و خطوط کشتیرانی کانتینری یا سایر کشتی‌ها از بازگشت به سمت کانال سوئز مطمئن باشند. از سوی دیگر، احتمال حمله به بنادر سواحل شرقی آمریکا در ژانویه توسط کارگرانی که قبلاً مسئولان را تهدید کرده‌اند، وجود دارد. به همین جهت، قطعاً اشکال جدیدی از اختلال در افق وجود دارد و این بازاری نیست که هنوز کاملاً به حالت عادی بازگشته باشد.

انتظار می‌رود نرخ رشد ظرفیت ناوگان کانتینری در سال ۲۰۲۵ میلادی حدود ۶ درصد باقی بماند که نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی کاهش خواهد یافت. این میزان در سال ۲۰۲۶ میلادی به ۳ درصد می‌رسد. با توجه به حجم تناژ جدیدی که وارد بازار می‌شود، انحراف کشتی‌ها به طرف دماغه امید نیک بازار را به طور نامحدود حفظ نخواهد کرد. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که این انحراف مسیر، سطحی در بازار ایجاد خواهد کرد که بالاتر از ۱۲ ماه قبل است.

احتمال افزایش تعرفه‌ها

موضوع دیگری که باید به آن پرداخت و می‌تواند باعث بالارفتن نرخ‌ها شود، افزایش تعرفه‌ها توسط ترامپ است. حتی با نادیده گرفتن این تصمیم، انتظار می‌رود روند افزایشی نرخ‌های نقدی همانند سال ۲۰۲۴ میلادی تا پایان ژانویه و سال نو چینی ادامه یابد.

آنچه در ماه‌های قبل مشاهده شد این است که حجم انتقال محموله‌ها به آمریکا برای مدت طولانی به طور قابل توجهی قوی بوده است. این مسأله تا حدی به جابه‌جایی محموله‌ها قبل از حمله احتمالی بندری در ژانویه و پیش از افزایش تعرفه‌های دولت ترامپ مربوط می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که سطح رشد تجاری که در سال ۲۰۲۴ میلادی شاهد بودیم و در کل حدود ۶ درصد سالانه بود، بعید است که در سال ۲۰۲۵ میلادی حفظ شود؛ بنابراین همان‌طور که اشاره شد، این اختلالات در حال حاضر نرخ حمل‌و‌نقل را نسبتاً بالا نگه می‌دارد.

ائتلاف‌های جدیدی مانند “جمینی” قرار است در سال ۲۰۲۵ میلادی توسعه یابند که همین امر می‌تواند منجر به کاهش نرخ حمل‌و‌نقل شود، اگر اعضای ائتلاف‌ها مشتاق حفظ مشتریان و نگران سهم بازار باشند. با راه‌اندازی این ائتلاف جدید، ساختار خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند، کمی متمایزتر می‌شود.

با این اوصاف، در زمینه شروع قوی حمل‌و‌نقل کانتینری در سال جدید، هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم ترامپ واقعاً با تعرفه‌ها چه خواهد کرد. این امر موجب سطح گسترده‌ای از عدم اطمینان می‌شود. البته آنچه وی در مسیر مبارزات انتخاباتی اعلام کرده، شاید یک مانور تبلیغاتی برای کسب آرا باشد و آن چیزی که از طریق رسانه‌های اجتماعی وعده داده بود، ممکن است در نهایت محقق نشود.

ناگفته نماند که تعرفه ۲۵ درصدی اعلام‌شده بر کالا‌های کانادایی و مکزیکی برای حمل‌و‌نقل کانتینری چندان مرتبط نخواهد بود، در حالی‌که افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌ها بر کالا‌های چینی ممکن است آن‌طور که برخی انتظار دارند، پیامد داشته باشد. با فرض اینکه ترامپ این کار را پیش ببرد، ممکن است نظر خود را پس از تحویل کامل پست ریاست‌جمهوری تغییر دهد. احتمال دارد او از این تعرفه‌های تهدیدشده به عنوان راهی برای گرفتن امتیاز از شرکای تجاری استفاده کند.

همچنین مشخص نیست که تعرفه‌ها در چه بازه زمانی اعمال خواهند شد. ترامپ ادعا کرده است که این کار را از روز اول ریاست‌جمهوری از طریق یک فرمان اجرایی انجام خواهد داد؛ به هر حال، این یک مسیر آزمایش‌نشده است که به کمی صبر و انتظار نیاز دارد.

نویسنده: دانیل ریچاردز، تحلیلگر Maritime Strategies International (MSI)

منبع: سایت Splash۲۴۷

مترجم: بهاره قهرمانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا